Volvo og Daimler sammen om brenselceller

De to lastebilkjempene har blitt enige om å samarbeide som likestilte parter i et nytt selskap som skal utvikle brenselcelleteknologi - altså først og fremst hydrogendrift.
Navnet på joint-venture-selskapet er ikke klart ennå, men det skal være en helt uavhengig drevet, selvstendig organisasjon, opplyses det.
Hovedmålet er å utvikle brenselceller til bruk i tunge lastebiler i langtransport, og det målsettes at de kan tas i bruk i andre halvdel av dette tiåret.
Daimler har allerede investert stort og lenge i hydrogen, og samler med dette all sin aktivitet i ett selskap. Volvo har i sammenlikning lite erfaring med hydrogen, og kjøper seg inn med 50 prosent i det nye selskapet for en sum på 600 millioner euro ifølge meldingen fra de to selskapene.
Tidligere i år kunne vi melde at Asko har tatt i bruk Scanias første hydrogenbiler i Trondheim, men her må vi vel kunne si at dette er elektriske Scania-biler med brenselceller fra ekstern leverandør.
De to selskapene forblir heftige konkurrenter på alle andre områder.