23948sdkhjf

Hauglie får en ny sjanse i retten

Tore Hauglie er klar for en ny runde i retten, der han vil bevise at han har krav på erstatning etter den tragiske ulykken i år 2000. Tungt følger saken.

Vi går 20 år tilbake i tid, til søndag 30. april år 2000.

Et vogntog er på vei fra Tananger til Oslo. Ved Fedafjorden velter vogntoget og stuper ut i fjorden. Om bord er Tore Hauglie som sjåfør og kjæresten Lovisa og hennes to barn som passasjerer. Tore Hauglie er den eneste som overlever ulykken.

Se video her...

Siktet for bildrap

Et par uker etter ulykken ble Hauglie formelt siktet for uaktsomt bildrap. Bileier, Knut Enger, gikk samtidig til anmeldelse av avdelingsingeniør Egil Elle ved Mandal Trafikkstasjon, på bakgrunn av at han mente Elle hadde lagt frem uriktige opplysninger i saken. Dette førte til at Elle ble vurdert som inhabil i det videre arbeidet. Et år senere, 19. mars 2001, henla politiet siktelsen, på bakgrunn av opplysningene som kom frem i en ny sakkyndig rapport. Det ble da konkludert med at ingenting tydet på at Hauglie kunne lastes for ulykken.

Tapte i retten

Tore Hauglie ble etter hvert 100 prosent uføretrygdet. Han fikk også diagnosen sosial angst og porttraumatisk stresslidelse. Så bestemte seg for å ta opp kampen mot forsikringsselskapet. Han ville ha erstatning for alt han hadde vært igjennom som følge av ulykken.

- Målet var å få rettet opp i det økonomiske uføret jeg hadde havnet i, sa han til TransportMagasinet i 2019.

Etter tre dager i retten, våren 2019, tapte Hauglie den første rettssaken. Retten konkluderer med at det ikke er selve ulykken som har påført Tore lidelsene han har vært igjennom, men at dette er noe som har kommet etter at han mistet førerkortet, tre år etterpå. Retten fant ingen årsakssammenheng. Tore anket avgjørelsen.

En ny sjanse

Nå er det klart for ny behandling av saken i retten. Den første rettssaken kostet ham et sekssifret beløp, og en ny runde i retten vil koste like mye. Hauglie føler han ikke har noe valg.

Det er i all hovedsak enighet om erstatningsberegningen, utfordringen er bare å bevise at han har krav på det.

- Det vil gjøre livet mitt litt enklere, hvis jeg får betalt ned litt skyld og gjeld. Samtidig kjenner jeg på følelsen av å kunne gi noe videre til sønnen min når den tid kommer. Det betyr mye for meg, sier han.

TransportMagasinet følger saken

I 2019 skrev TransportMagasinet en stor og unik reportasje om ulykken, og livet til Tore Hauglie etter ulykken. Vi følger også rettssaken som skjer i uke 33.

KLIKK for alle artikler i Toppsakene 2020.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.156