23948sdkhjf

Spektakulær hightech-juks med fartsskriver

Kontrollørene på Jessheim Trafikkstasjon fikk seg en solid overraskelse da de oppdaget en helt ny type manipulering av fartsskriveren.

Juks med kjøre- og hviletidsregistreringen har eksistert siden skivenes morgen.

Alt fra tukling med de gamle skivene, eller ut vinduet, til magnet på girkassa og manipulering av kitas-giveren.

Men nå har noe helt nytt dukket opp, ifølge kontrollørene på Jessheim Trafikkstasjon ved E6.

- Vi har ikke sett noe som er montert på denne måten tidligere. Dette gjør jobben vår mye vanskeligere og mer tidkrevende enn om det ligger uoriginale bokser som vi finner hvis vi leter i ledningsnettet, sier Bjørn Uno Rogneby i Statens Vegvesen.

Det var under en tungbilkontroll hvor teamet til Statens Vegvesen avdekket et polsk vogntog med manipulert fartsskriver. Denne manipuleringen kan sette fartsskriveren i hvileposisjon under kjøring, slik at det ser ut som føreren hviler mens han kjører. I dette tilfellet satt hele manipuleringen montert inne i fartsskriveren. Det var ikke mulig å oppdage uten å åpne skriveren.

- Dette er første gang vi har sett denne typen manipulering her på Jessheim. Vi ser meget alvorlig på denne typen juks da det går utover trafikksikkerheten ved at sjåfører kan kjøre for lenge å hvile for lite, sier Rogneby.

Kontrollørene jobber ut fra magefølelsen for å plukke ut de vogntogene som de tror kan ha noen uregelmessigheter med skriveren.

- Vi starter å lete når vi finner data som ikke stemmer, da det er en indikasjon på at ting ikke er som det skal. Men jeg kan ikke avsløre hvordan vi klarer å finne frem til dette, for det kan ødelegge for vår kontroll, sier Rogneby.

I det konkrete tilfellet på Jessheim Trafikkstasjon ble transportfirmaet anmeldt til politiet for manipulering av fartsskriver. Vogntoget står på kontrollstasjonen inntil videre. Både fartsskriver og kitas-giveren på girkassen må byttes.

- Vi kan derimot ikke bevise at sjåførene har brukt dette, og det kan godt hende at sjåføren ikke visste at bilen har jukseutstyr. Dette transportfirmaet har flåtestyring på bilene sine, så vi har spurt om gps-utskrift fra siste måneden for å se om det er avvik mellom kjøre- og hviletid og flåtestyringen. Vi fikk tilsendt utskrift for et døgn, men etter det har vi ikke hørt noe mer. Derfor får vi ikke gjort noe mer mot denne sjåføren akkurat nå, sier Rogneby.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141