Daimlers plan: Hydrogen og batteri
Bilen på bildet over, eActros LongHaul , er altså batteridrevet og skal være klar for serieproduksjon i 2024, om designet forblir sååå strømlinjeformet er nok mer usikkert. Den får rekkevidde på cirka 500 km og får en hurtigladekapasitet som gjør at batteriene kan lades opp på 45 minutter, som passer fint ift hviletid etter 4,5 timers kjøring.
Mange i bransjen har langt større tro på hydogen som energikilde på lang og tung transport. Her kommer Daimler med GenH2 Truck. Den er utstyrt med to hydrogentanker på til sammen 80 kg, et brenselcelleoppsett som gir 2 x 150 kW og et batteri som i tillegg kan bidra med 400 kW. Her har Daimler vektlagt at energien skal hovedsakelig kommer fra brenselcellene og ikke fra batteriler, dette for å holde vekten nede og nyttelasten oppe.
Daimler Trucks hadde lagt denne presentasjonen Berlin som et plaster på såret for den kanselerte IAA-messen i Hannover. Det ble lagt vekt på at den kommende hydrogenalderen er helt avhengig av infrastrukturen og at ansvaret for infrastrukturen må regjeringen ta.