Nykonstruert fra bunnen av
Liebherr-Hydraulikbagger GmbH lanserte i slutten av oktober deres nykonstruerte rammestyrte dumper som har vært i utvikling siden 2015 med stor fokus på omfattende testing som vi så i fjor da vi fikk se på prototypene hos Liebherr.
TA230 har 28 tonns nyttelast, mens dens større søsken med 40 og 45 tonns nyttelast skal vises på Bauma 2022.
Når TA230 kommer til Norge tør ikke importøren å si noe om enda, men Anleggsmagasinet erfarer at det er stor intern forventning til denne produktserien.
Fremkommelighet
Svivelleddet er nytt og forbedret sammen med aksler og hjuloppheng som skal sørge for økt bakkeklaring og ekstra gode terrengegenskaper. Motoren er en 6-sylindret 12-liter med effekt på 360 hestekrefter koblet til en 8-trinns powershift-gearkasse. Med langsgående diffsperrer, er automatisk tractionkontroll også tilgjengelig som fordeler krefter til de akslene som har best feste om det glipper.
Veiesystem
Integrert veiesystem er standard og viser vekt mens den blir lastet på et display i førerhytta. Man kan bestille med lyssignaler som viser lastenivå på begge sider bak på hytteveggen.
Panorama
Førerhytta er ny og skal være komfortabel og sikker med panoramavinduer sammen med kort butt panser. Lavt støynivå, ergonomiske kontroller, oppbevaringsplass og lettere tilgang med opplyste trinn med stor førerdør er noen stikkord. Det nye LED-markeringslyset gjør den nye generasjonen lett å kjenne igjen, man kan også bestille LED hovedlys og lyspakker med LED-lys rund baut er interessant for oss her i nord.
Assist
I tillegg til hill-start-assist kan man bestille speed-assist, høydebegrenser og demping på kassa. Fartssensitiv styring skal gjøre det mer komfortabelt å kjøre og det skal gi mindre korreksjoner når man svinger.
Vedlikehold
Liebherr har utviklet et system som selv tar den daglige sjekken av maskinen ved hjelp av sensorteknologi. Ved start går den gjennom et inspeksjonsprogram som blant annet sjekker olje- og kjøleveskenivå i motor og sentralsmøresystem.