Tre entreprenører valgt ut for konkurransepreget dialog
Det var sju tilbydere som hadde meldt seg til å prosjektere og bygge den nye E6-strekningen i Grong kommune i Trøndelag. Konkurransen gjennomføres som en totalentreprise med konkurransepreget dialog med forutgående prekvalifisering. Prekvalifiseringen, hvor Vegvesenet vurderer firmaenes kvalifikasjoner og egnethet, er nå avsluttet.
Prosjektleder Harald Johnsen i Statens vegvesen sier at det blir en spennende tid framover.
Denne fasen vil trolig pågå til nærmere jul. De tre entreprenørene vil da bli invitert til å gi et endelig tilbud på sine løsningsvalg. Kontraktsinngåelse med en av entreprenørene blir trolig rundt påske i 2021.
Totalkostnaden er satt til 450 millioner kroner og innebærer utbedring av dagens vei, delvis i dagens trase og delvis i ny trase.
Om prosjektet
Konkurransen er lyst ut som en totalentreprise, og kontrakten omfatter både planlegging med utarbeidelse av reguleringsplan, prosjektering og bygging av en ny tofelts veg.
Dagens E6 Fjerdingen-Grøndalselv oppfyller ikke kravene til vegbredde på europaveg. Den nye vegen skal oppgraderes til dagens standard for nasjonale hovedveger. Svinger skal utbedres og tofeltsvegen vil få en bredde på 9 meter.
Vegvesenet tar med seg følgende firma til den neste fasen:
- Bertelsen & Garpestad AS, med konsulentselskapet AFRY som støtte for planlegging og prosjektering.
- Tore Løkke AS, som har med seg konsulentselskapet Multiconsult samt entreprenør Veidekke Entreprenør som støtteleverandører.
- Letnes Entreprenør AS, som har med seg konsulentselskapet Sweco og entreprenørfirmaet Austad Maskinstasjon som støtteleverandører.