WLTP-kombinert: 350 kilometer
I Europa vil Ford tilby hele 25 forskjellige varianter av E-Transit som varebil, dobbelkabin og chassis med påbyggings-muligheter.
Det er når den kommer på det europeiske markedet i 2022 vel å merke.
35 mil sier Ford
Med en netto batterikapasitet på 67 kWh (brutto 75 kWh) får nye E-Transit en estimert elektrisk rekkevidde på 350 kilometer WLTP-kombinert.
Endelige tall vil bli publisert nærmere lansering. Rekkevidden og ladehastighet er basert på produsentens tester og kalkuleringer iht. WLTP-kjøresyklusen opplyser Ford i pressemeldingen.
Men om det stemmer sånn ca, vil det i så fall være myyye bedre enn dagens elektriske alternativer i denne klassen.
Kan hurtiglades fra 15 til 80 % på 34 minutter.
Den elektriske motoren leverer 269 HK og maksimalt dreiemoment er 430 Nm.
E-Transit kommer både med normallading (AC-vekselstrøm) og hurtiglading (DC-likestrøm) - med bilens ombordlader på 11,3 kW vil den kunne lades fra 0 til 100 % på 8,2 timer.
11,5 milliarder dollar
Det er en del av Fords massive globale satsing på elektrifisering, hvor mer enn 11,5 milliarder dollar investeres i perioden frem mot 2022. Nye Mustang Mach-E kommer til Europa tidlig i 2021, mens den helelektriske pickupen F-150 ankommer de første forhandlerne i Nord-Amerika medio 2022.
E-Transit skal også reduserer utgiftene til service med rundt 40 %, sammenlignet med en tilsvarende varebil med forbrenningsmotor. Dette er basert på 3 år/180 000 km og er sammenlignet planlagt og ikke planlagt vedlikehold for en batterielelektrisk varebil med en tilsvarende diesel varebil.
Samme lastevolum som i Transit 2T
Batteriet i nye E-Transit er plassert i bunnen av varebilen. Det gjør at lasterommet er på opptil hele 15,1 kubikkmeter. Det er det samme som den bakhjulsdrevne 2T Transit har i dag.
Den nye elektriske varebilen forventes å få en lastekapasitet på 1616 kilo for varebilen og 1967 kilo for chassis-modellene, sier Ford.