23948sdkhjf

Rogfast: Øker statens bidrag til 40 prosent

I praksis betyr det at landets største vegprosjekt starter opp igjen. Den første kontrakten kan bli utlyst allerede i januar.

Den første kontrakten som nå er klar til utlysning er veg og tunnel opp til Kvitsøy. Det skal bygges to kilometer med veg og 3,5 kilometer med tunnel. Planen er å lyse ut tre kontrakter i 2021 og de to siste i 2022.

- Dette er en gledens dag for veldig mange. Et av de mest nyttige vegprosjektene kan nå realiseres og vi har en organisasjon som er topp motivert for å gå på dette igjen. Jeg er imponert over tempoet på denne prosessen, både hos oss i Statens vegvesen, Samferdselsdepartementet og politisk ledelse. Nå gleder vi oss veldig til å komme i gang, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i en kommentar.

Fra 21,4 til 40 prosent

Samferdselsdepartementet la frem den 20.11 endringer i statsråd i Rogfast-prosjektet. I det tidligere vedtatte prosjektet er den statlige delen av finansieringa på 21,4 prosent. I dette framlegget foreslår regjeringa å øke den til 40 prosent.

Tilbudet på den første store utlyste kontrakten var høyere enn ventet, og kostnadene ville blitt høyere enn kostnadsramma. Da valgte Statens vegvesen som byggherre å avlyse kontrakten. De har i tiden etter avlysingen jobbet med å gjøre prosjektet billigere, og har kommet med en rekke kutt. En ekstern kvalitetssikrer har gått gjennom prosjektet.

Kostnadsramme: 24,8 milliarder

Samferdselsdepartementet foreslår en ny kostnadsramme på 24,8 milliarder kroner. Den var tidlegere på 20,8 milliarder kroner. Selv med de økte kostnadene i prosjektet, er Rogfast et samfunnsøkonomisk lønnsomt prosjekt, skriver samferdselsdepartementet på sine sider.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.2