23948sdkhjf

E6 Storhove - Øyer lyst ut på nytt

Totalentreprisen består av både planlegging, prosjektering og bygging med planlagt byggestart i 2021 og ferdigstillelse i løpet av 2025.

Konkurransen om hvem som får bygge E6 Storhove – Øyer for Nye Veier er lyst ut på nytt.

E6-strekningen mellom Storhove i Lillehammer og Hunderfossen i Øyer, består av 9,6 kilometer med firefelts motorvei, inkludert ny toløpstunnel på ca. 2,6 kilometer forbi Fåberg.

- Etter at vi måtte avlyse den opprinnelige konkurransen har vi lyttet nøye til innspillene vi har fått fra markedet og gjort betydelige endringer i konkurransen. Med vedtatte reguleringsplaner og nye anbudsdokumenter ligger nå alt til rette for positiv respons fra markedet på dette spennende oppdraget, sier Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier.

Frist for å melde seg på til kvalifisering er 18. desember. Tre til fem leverandører skal plukkes ut for å være med videre i denne konkurransen med forhandling. Nye Veier planlegger med kontraktsignering til sommeren.

- Nye Veier opprettholder fremdriften for storutbyggingen av E6 gjennom Innlandet. Delstrekningen E6 Storhove – Øyer inngår i utbyggingen av 43 kilometer med firefelts motorvei mellom Moelv og Øyer. Prosjektet er delt i tre kontrakter og det er den nordligste kontrakten som nå lyses ut på nytt, sier Øyvind Moshagen, utbyggingsdirektør i Nye Veier.

Nye Veier har nylig åpnet 43 kilometer med firefelts motorvei fra Kolomoen til Moelv. E6 gjennom Innlandet er hovedfartsåren mellom Oslo og Trondheim og avgjørende for både gods- og persontrafikk fra og til Nordvestlandet. I tillegg er E6 svært viktig for lokalt og regionalt næringsliv og alle som daglig ferdes på hele eller deler av strekningen til og fra jobb, skole og fritidsaktiviteter. Når hele Kolomoen – Otta står ferdig snakker vi om en teoretisk reduksjon i reisetid på ca. 35 minutter og vesentlig bedre trafikksikkerhet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.179