23948sdkhjf

– Nå må Hareide på banen!

– Om det i det hele tatt vil være mulig å bygge dobbeltsporet gjennom Moss som planlagt, er det ingen som vet. Statsråden bør be om en uhildet risikovurdering før det er for sent.

Bedre Byutvikling Moss (BBM) har reist søksmål mot fylkesmannen i Vestfolds godkjenning av Moss kommunes reguleringsvedtak for ny jernbanetrasé gjennom byen. Daglig leder i Norsk Bane AS, Jørg Westermann, var ett av de tre vitnene i retten. Dommen kommer i løpet av to uker.

Uansett hva retten vil konkludere med, mener han at statsråd Knut Arild Hareide nå må handle.

Ytterligere overskridelser

I desember 2017 vedtok Stortinget å starte arbeidet med nytt dobbeltspor mellom Sandbukta og Såstad i daværende Moss og Rygge kommuner, basert på en kostnadsramme på 9,5 mrd. kroner.

– Denne forutsetningen er brutt flere ganger. I juni i år aksepterte Stortinget å heve kostnadsrammen til 13,3 mrd. kroner, men allerede i august varslet Bane NOR at det måtte regnes med ytterligere overskridelser, sier Westermann.

– Bane NOR forklarer dette med de ekstremt kompliserte og svært uoversiktlige grunnforholdene nær havnen i Moss, til tross for at det er noe Bane NOR har visst om lenge. Senest når Bane NOR, i mangel på andre tilbud, måtte inngå en kontrakt med en entreprenør som får betalt for materialet og medgått tid, må man ha forstått at prosjektkostnadene er ute av kontroll.

Tiden går

Statsråd Hareide har tidligere vist handlekraft, og stoppet den ukontrollerte kostnadsspiralen for Bane NORs planar i Fredrikstad og Sarpsborg. Noe annet var rett og slett ikke forsvarlig.

– Spørsmålet er nå hvor lenge Hareide vil vente i Moss. Tiden går, og hver dag blir det brukt store summer til anleggsarbeidet. Men i det mest kritiske området har man ikke kommet lengre enn til forberedelsene. Om det i det hele tatt vil være mulig å bygge banen som planlagt, er det ingen som vet. Statsråden bør be om en uhildet risikovurdering før det er for sent, fastslår Westermann.

Les mer om en mulig kommende skandale i Moss i neste papirutgave (10) av Anleggsmagasinet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125