Tungtransport: Kveldsleveranse på 48,8 tonn
Spesialtransporten står ferdig lastet opp og sikret da vi kommer inn på tomta til Hesselberg Maskin på Lindeberg.
I kveld blir det kjøring etter klokka 22:00 og med politieskorte siden dette er spesialtransport på over fire meter i bredden. Den erfarne sjåføren fra Harald Eik AS, Patrick Ansgard og den like erfarne sjåføren, som i kveld var følgebilsjåfør, Øivind Lermo er klare.
Denne er 4,5 meter bred og sjåfør Patrick Ansgard sjekker totalvekta som er 82,2 tonn denne kvelden.
Både han og Øyvind er vant til dette med mange års erfaring, men så store transporter er det selvsagt noen færre av. Likevel synes de det har blitt en del slike tiptrucker på Harald Eik AS i år.
Harald Eik AS består av fire biler, to brønnhengere og to jumbomaskinhengere (svanehengere).
- Nå har jeg kjørt i 12-13 år og har rukket å bli kjent med brufølge-gutta fra vegvesenet, forklarer Patrick.
Hele "spesialgjengen" er åpenbart kjent med hverandre og det går på fornavn da slagplanen og rutevalg blir gjennomgått.
- Så da er det bare å komme igang, jeg har ringt og klarert, avbryter politimannen.
Like etter ruller følget ut av porten til Hesselberg Maskin på Lindeberg litt før klokka 22:00, planen er å rekke Tåsentunnelen før den stenges for kvelden for vedlikeholdsarbeid.
Ruta går ut på E6, ned til Oslo, via Ring 3 og ut på E18 før de kjører av etter Liertoppen og kjører opp til Franzefoss Pukk på Lierskogen.
Der blir vi møtt av formann Stein Viggo Sagvolden som skal ta imot det som er en viktig del av produskjonsutstyret.
- Den nye Komatsuen skal erstatte den gamle fra 2007 som har gått over 13.000 timer, forteller han.
Stein Viggo kommer til å kjøre den litt selv, men den får én hovedsjåfør i tillegg til fire andre som kan kjøre.
Salgssjef i Hesselberg Maskin, Morten Wernberg, bekrefter at det har blitt flere tiptrucker enn vanlig dette året.
Modellene HD405 og HD605 har de solgt 15 stk av i Norge og Sverige forklarer han.
Vanligvis byttes disse inn på enten 13.000 eller 20.000 timer.
Her på Lierskogen skal den gå en rute på mellom 500 og 600 meter hvor den kjører tom i motbakken og lastet ned igjen til primærknuseren. Etter lervering skal maskinen bli tunet og satt opp til terrenget og forholdene her.
Øivind og Patrick forteller at jobben deres krever en del tålmodighet og sindighet. De blir stadig vitne til mye irriterte bilister som ligger å blinker med lysene og tror de skal få kjøre forbi.
- Vi vet vi er i veien, men vi må bare fokusere på jobben og holde roen, forklarer Patrick.
De to har forøvrig "lekt" med maskiner og biler siden de var smågutter i sandkassa hjemme i Rælingen. De to vokste opp som naboer og har vært kamerater hele livet, ca 34 år og samarbeidet ser ut til å gå sømløst med en god tone.