Terberg YT203 EV: Samme yteevne som dieselutgaven
N.C. Nielsen presenterer nå en ny og oppdatert utgave av Terberg YT203. Med den nye terminaltraktoren som har EV-teknologi forventes det å sette den tekniske standarden for terminaltraktorer som kjører på distribusjonssentraler, havneterminaler, flyplasser og andre typer virksomheter hvor man har bruk for å flytte trailere.
Selskapet hevder at man for første gang nå kan man velge en helt elektrisk terminaltraktor som har samme yteevne som dieselutgaven av samme maskin. Den slipper verken ut CO2 eller NOX og overholder dermed alle strenge miljøkrav. Den nesten lydløse maskinen med få vibrasjoner gjør godt for arbeidsmiljøet, også når den kjører innendørs.
Ladetid på bare én time
Et særlig kjennetegn ved Terberg YT203 EV er den individuelt tilpassede batteripakken som settes sammen nøyaktig etter kundens spesifikasjoner. De temperaturstyrte batteriene (TMS) passer godt til kjøring i både svært kalde og svært varme miljøer – og med en tilhørende hurtiglader på opptil 150 kWh er det mulig å lade maskinen helt opp igjen på bare én time.
Samtidig inneholder Terberg YT203 EV færre bevegelige maskindeler enn dieselutgaven, noe som resulterer i lavere utgifter til vedlikehold. Den enkle og gjennomtenkte oppbygningen av maskinen er også en fordel når en servicemontør skal skifte ut maskindeler under planlagt vedlikehold eller utilsiktet stans hvor det er tvingende nødvendig med rask reparasjon, skriver N.C. Nielsen i en pressemelding.
36 tonn på femtehjulet
Terberg YT203 EV har en løftekapasitet på opptil 36.000 kilo på svingskiven som kan låses automatisk inne fra førerhuset. Et robust chassis, et sikkerhetstestet førerhus og en generelt enkel maskinoppbygning skal gjøre terminaltraktoren til en stabil, effektiv og økonomisk lønnsom arbeidshestsom tar seg av intern transport uten problemer.
– Terberg har utviklet fremtidens elektriske terminaltraktor. Et stort antall av kundene våre spør om miljøvennlige og bærekraftige løsninger. Med Terberg YT203 EV har vi nå mulighet til å tilby en slik løsning, og de elektriske Terberg-variantene har nå blitt direkte sammenlignbare med dieselutgavene, uttaler landssjef Claus Lilleholt i N.C. Nielsen.
Opphav og kilder: N.C. Nielsen