Ølbrygging AS: Doblet salget på to år
Selskapet utvikler, produserer, importerer, eksporterer og selger ølbryggingsutstyr til hjemmebryggere og forhandlere. Virksomheten ledes av Kjell Einar Karlsen som både hadde erfaring som daglig leder på bryggeriet Nøgne Ø og vært gründer av utestedet Blå i Oslo før han ble ansatt i Ølbrygging for to år siden.
Stor omstilling
I 2018 hadde selskapet en omsetning på rundt 25 millioner kroner og et negativt driftsresultat på 5,4 millioner kroner. Dermed var det helt nødvendig å gjennomføre en snuoperasjon som både resulterte i reduksjoner i arbeidsstokken, endring av vareutvalget, oppfriskning av nettbutikk, nytt butikk- og ordresystem og en restrukturering og effektivisering av lagerdriften. Omstruktureringen ga umiddelbart resultater. Allerede året etter hadde omsetningen økt til 29 millioner kroner, og ikke minst endte driftsresultatet på pluss 1,7 millioner. For inneværende år ligger Ølbrygging an til å klare 45 millioner i omsetning.
Kjell Einar mener dette skyldes en kombinasjon av flere ting; både et nytt agentur for en australsk kvalitetsleverandør og fokus på presentasjon og markedsføring. Han legger heller ikke skjul på at også koronakrisen og mye innetid kan ha ført til at nordmenn har hengitt seg til ølbryggingskunsten og dermed bidratt til gode salgstall. Og han påpeker at nordmenn ligger helt i tetsjiktet når det gjelder å lage ting selv – det være seg syltetøy, strikkegensere eller øl. Til sammenligning har svenskene halvparten så mange ølbryggere som oss til tross for at de er dobbelt så mange innbyggere.
Omstruktureringen som var blitt gjort på lageret, med blant annet nye trucker og reoler, bidro til at logistikken klarte å henge med den gode salgsutviklingen.
Valgte å satse på en totalleverandør
Kjell Einar forteller at de gjorde en grundig research for å finne en leverandør som kunne hjelpe dem med lagereffektiviseringen. Han undersøkte hos ulike truck- og reolleverandører og ønsket en helhetlig gjennomgang av lageret. Flere aktører var aktuelle. Prismessig var det lite som skilte dem, men valget falt på Jungheinrich av én spesiell grunn: De produserer både trucker og reolløsninger selv. Det er det ingen andre som gjør.
– Det ville blitt litt billigere å velge flere aktører til omorganiseringen, men det var totalpakken fra Jungheinrich som ble avgjørende. Det å forholde seg til én totalleverandør, sparer både tid og penger på sikt, sier Kjell Einar.
Økte lagerkapasiteten med rundt 50 prosent
Etter en gjennomgang av seniorselger Atle Storvik og salgssjef for logistikksystemer Ragnar Pettersen i Jungheinrich Norge, ble det raskt konstatert at det var alt for stor plass mellom reolene, slik at viktig lagringsplass gikk tapt. Resultatet ble et reolsystem som utvidet kapasiteten med 300 ekstra palleplasser og to nye trucker for det nye reolanlegget; en skyvemasttruck av typen ETV 214 og en stabler for gående fører av typen EJC 214.
– Utrolig moro å se hvor bra det kan bli ved å gjøre små endringer på truckmodeller og reoler, sier Atle Storvik.
Karlsen har så langt ikke hatt behov for å ansette flere medarbeidere, men nå er han nødt til å gjøre det på lageret og i produksjonen som per i dag huser en arbeidsstokk på totalt fire og et halvt årsverk. På grunn av økt produksjon begynner også det separate råvarelageret å bli for lite. Der er utfordringene de samme som på det andre lageret og man ser for seg å løse dette med en gjennomløpsreol i tilknytning til varemottaket. Ølbrygging AS har ennå ikke tatt noen endelig beslutning, men Jungheinrich Norge står klare for å levere en løsning som også kan effektivisere produksjonslageret.
Ølbrygging AS
Ølbrygging AS ble etablert i 2011 under navnet Anergi AS og fikk dagens navn i 2017. Selskapet utvikler, produserer, importerer, eksporterer og selger ølbryggingsutstyr til hjemmebryggere og forhandlere. Ølbrygging AS holder til i Grimstad hvor de har lager og eget utsalg.
Cirka 65 prosent av omsetningen er salg til privatkunder gjennom nettbutikken olbrygging.no, mens 25 prosent er grossistsalg. Salget ut fra selskapet egen butikk utgjør cirka 10 prosent av omsetningen som i år er forventet å ende på ca. 45 millioner kroner.
Opphav og kilder: Jungheinrich