Bærekraft på lissom?
Mange virksomheter presenterer seg som grønne, bærekraftige og miljøvennlige helt uten grunn. Grønnvaskingsplakaten skal motvirke uforpliktende selvskryt.
Grønnvaskingsplakaten er lansert av Skift–Næringslivets klimaledere, Miljøstiftelsen Zero, WWF og Fremtiden i våre hender. Plakaten definerer begrepet grønnvasking bredere enn til kun å handle om klima og miljø, og er laget for å kunne favne alle FNs 17 bærekraftsmål. Der inngår også menneskerettigheter.
Grønnvasking er misledende markedsføring, der virksomheten fremstilles som bedre enn den faktisk er i forhold til innvirkning på klima, natur og mennesker. Plakaten skal veilede for å unngå grønnvasking. Det handler om mer redelig bærekraftfokus.
Grønn utsmykning
Grønnvaskere snakker høyt om bærekraft uten å bidra med noe som gjør verden bedre. Ekte samfunnsbyggere, derimot, etterspør hva de kan gjøre for å skape felles verdier for samfunnet og virksomheten.
De fleste virksomheter elsker å smykke seg med miljøfyndord. Men består de lakmustesten, hvis noen går dem nærmere etter i sømmene?
– Grønnvasking foregår dessverre over alt, og det er risiko for at Grønnvaskingsplakaten bare blir nok et middel for å seile under falskt flagg, svarer Mathias Juell Johnsen, som er politikkansvarlig i Skift. Han virker ganske realitetsorientert.
– Om det står bedre til i bygg og anlegg enn i andre bransjer? Nei, det er det ingen grunn til å tro, og særlig ikke all den tid denne bransjen står for 40 prosent av utslippene på verdensbasis.
Ris bak speilet
I prinsippet kan den verste grønnvaskingsbedriften signere plakateten, men det poengteres at bedriften selv bærer ansvaret for det som eventuelt skjer videre.
– Om bedriften ønsker det, kan den lansere en heidundrenes grønnvaskingskampanje i morgen, og det er i så fall lite vi kan gjøre med det, opplyser Juell Johnsen.
Å signere Grønnvaskingsplakaten kan dermed ironisk nok bli en form for grønnvasking i seg selv.
Det finnes ris bak speilet. De som urettmessig driver med grønnvasking bryter antagelig markedsføringsloven, og kan få med Forbrukertilsynet å gjøre.
– Dessuten kan selvsagt alle som vil, kritisere grønnvaskingsbedrifter for det de gjør og ikke gjør, sier Juell Johnsen oppfordrende.
Gründertanke
Av de over 200 virksomhetene som så langt stiller seg bak Grønnvaskingsplakaten finner vi norske anleggsbedrifter som Veidekke, NCC, Ramirent og Becker Entreprenør. De forplikter seg dermed til å holde det de lover om bærekraft.
Siste ut er NRC Group.
– Vårt selskaps utspring er et direkte resultat av en gründertanke om miljøvennlige transportløsninger. Kjernevirksomheten vår er å bygge bærekraftige infrastruktur, og dermed påvirke måten vi alle kommer til å leve og ferdes på i fremtiden, forteller Arild Moe, adm. direktør i NRC Group Norge.
– Å være en lærende organisasjon er veldig viktig for oss, og det skal gjennomsyre alt vi gjør. Vår deltagelse i Grønnvaskingsplakaten vil få oss til å sette ytterligere fokus, lære mer og jobbe aktivt for endring i vårt virke og bransje, konkluderer Moe.
Melder seg på
– Det er flott at NRC Group, som en stor aktør på infrastruktur, melder seg på i kampen mot grønnvasking. Infrastrukturen vi omgir oss med er avgjørende for at hjulene i samfunnet holdes i gang. Samtidig er det snakk om prosjekter som skal vare i mange tiår i en tid der vi er nødt til å få klimagassutslippene og miljøpåvirkningen ned til et minimum, sier Mathias Juell Johnsen.
– NRC Group signaliserer med dette at de tar saken på største alvor, samtidig som de skal etterstrebe og kommunisere åpent og ærlig om deres reise mot et bærekraftig samfunn, der menneskelig aktivitet ikke går på bekostning av klima, natur og andre mennesker.