23948sdkhjf

Her er Doosans nye DL-7-serie

Doosan Infracore Europe har sluppet deres nye serie hjullastere med nytt design og steg v-drivlinjer.

I første fase introduseres syv maskiner; DL280-7, DL320-7, DL380-7, DL420-7, DL480-7, DL550-7 og DL580-7.  De første maskinene kommer til Norge i april-mai forteller importøren. Så i 2021 kommer fire til; DL200-7, DL220-7, DL250-7 og DL420CVT-7.

Det det var i 1989 at Doosan rullet ut sin første hjullasterserie, og det har jo skjedd en del på 31 år.

- Her er det også steg 5 motorer og vesentlig forbedret førerhus fra forrige modell, forteller Tor Anders Høgaas, daglig leder i Rosendal Maskin.

Kapasitetsmessig er serien også noen prosent forbedret enn fra forrige serie. Og Høgaas legger til; - Doosan hjullastere er kjent for store motorer og høy tipplast i forhold til vekt.

Scania sekssylindret

Og det er fortsatt Scanias sekssylindrede motorer som sørger for energien her, men nå med fem prosent bedre drivstoffeffektivitet sammenlignet med forrige generasjon hjullastere, ifølge Doosan.

Første re-design på 10 år


DL-7-serien er resultatet av det første komplette redisgnet av Doosans hjullastere på 10 år. Eksteriøret er blant annet helt nytt.

Maskinene kan bestilles med forskjellige motvekter; 300, 400, eller 500 kilo avhengig av bruken.

Ny hytte

Den nye og større, roligere og mer komfortable førerhytta skal også gi langt bedre sikt for fører med reduksjon av blindsoner og 14 prosent økt vinduareal sammenlignet med forrige serie, DL-5. Som option fås også elektrisk justerbare sidespeil. Standardlyspakke på hytta inkluderer fire LED-lys fram og fire bak, med seks som tilvalg for og bak. LED-lysene på motorlokket bak har automatisk strobeffekt for å indikere at hjullasteren rygger.

Luftkompressor er også tilgjengelig som tilvalg. 

Smart key

Maskinfører skal ha bedre komfort med forbedret styresysem med avanserte elektroniske kontroller. Med Doosan Smart Key-systemet i kontrollpanelet, kan føreren starte maskinen nøkkelløst, noe som skal hjelpe til med å forhindre maskintyveri. Med dette systemet kan man også låse og låse opp maskinen. Som standard har førerhytta en Grammer XXL-stol med horisontal og vertikal innstilling av demping. Pneumatisk korsryggstøtte og setevarmer er også standard.

Ny styrespak

Den nye EMCV-styrespaken er integrert i armlene og skal gi fører jevnere og mer presis kontroll av løfteaggregat og utstyr. Med systemet får man også funksjoner som "Automatic Return-to-Dig", "Bucket Tilt Kick-out" og Bucket crowd stop posisjon og støtdemping for høyere førerkomfort.

Ny skjerm

Doosans nye Smart Touch 8-tommers skjerm har ny layout og antirefleks glass. Her kan du justere kontrollspak, veiesystemet, luftkondisjonering, ryggekamera, radio og bluetooth. 

Med 5-trinns powershit transmisjon, heavy duty HDL-aksler og Differential Hydraulic Lock (DHL) skal hjullasterne yte godt, særlig i tunge oppgaver. Drivlinja har fått en rekke forbedringer forteller Doosan som gjør at toppfarten på 40 km/t nås raskt og trygt.
Steg V-motorene til Scania bruker SCR, DOC og DPF, men ikke EGR. Syklustidene på DPF-filteret er økt til over 6000 timer og fører kan følge med på sot-nivå via egen indikator på skjermen i hytta.

Opphav og kilder: Doosan Infracore / Rosendal Maskin

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094