Historisk kontrakt til Steer
Autonome trucker skal frakte stein for Romarheim AS på Vestlandet.
Gjermundshaug Gruppens selskap Steer AS har landet sin første store eksterne kontrakt med en norsk partner. For entreprenøren Romarheim AS skal Steer videreutvikle sin teknologi for bruk på tre autonome tipptrucker som skal frakte masser i et steinbrudd på Vestlandet.
– Et kjempeløft og en milepæl for Steer. Med dette går vi et langt skritt videre på det som startet med fjernstyrte maskiner for rydding av skytefeltet på Hjerkinn i 2009, sier daglig leder Pål Ligård i Steer AS.
Styreleder Ketil Solvik Olsen legger til:
– Nå får vi tatt i bruk teknologien hos en kunde som befinner seg midt i den bransjen vi ønsker å nå ut til. Dette er veldig stort og veldig stas.
Spennende og framtidsrettet
Prosjektet sammen med Romarheim Entreprenør AS er spennende på flere måter. Tidligere har løsninger med fjernstyrte anleggsmaskiner primært blitt brukt til prosjekter hvor det har vært hensiktsmessig av sikkerhetshensyn, som ved rydding av skytefelt og arbeider i rasutsatte og farlige områder.
Når det gjelder prosjektet med Romarheim på Vestlandet handler det derimot om å utnytte teknologien for å oppnå en mer kostnadseffektiv og rasjonell drift.
I et steinbrudd på Eikefet ved Osterfjordennord for Bergen skal det lastes opp stein, som etter en mer eller mindre fast rute skal fraktes autonomt med trucker og tippes på ett og samme sted – i en utsprengt sjakt i fjellet hvor steinen går rett ned i et knuseverk. Derfra fraktes knuste steinmasser med båt videre ut på det norske og internasjonale markedet.
- Det er snakk om relativt repetitivt arbeid, og dette er et veldig fint førsteprosjekt for å teste ut vår autonome løsning. Ikke minst fordi Romarheim er en framoverlent kunde som er med på dette som et utviklingsprosjekt, forteller Njål Arne Gjermundshaug i Steer AS.
Fire maskiner – én person
Tanken er at føreren av hjullasteren som laster stein på truckene, også skal kontrollere de tre truckene via en iPad fra sin plass i førerhuset på hjullasteren.
– I starten vil det nok sitte førere også i truckene. Om ikke for å kjøre, så for å overvåke at teknologien funger som den skal, sier Gjermundshaug om det som skal skje når prosjektet kommer i gang på vårparten.
Foreløpig driver Steer med testkjøring med miniatyrmodeller utendørs ved kontorlokalene i Oslo.
– For å teste at teknologien fungerer som den skal og innfrir de kravene vi har til presisjon, robusthet og oppetid, forklarer Njål Arne Gjermundshaug.
Realiserer en idé
For Romarheim handler dette om å få realisert en idé de hadde allerede før selskapet ble etablert i 2011.
– Vår tanke har vært at det må være mulig å effektivisere det med massetransport ved bruk av enkle og gode løsninger for å automatisere en del prosesser, forteller Kåre Romarheim.
– Dermed kan vi ta ut en gevinst på regularitet, fjerne slitsomme og ensformige
arbeidsoppgaver og samtidig redusere risikoen for skader. VI har også tro på at dette over tid vil øke regulariteten og redusere drifts og vedlikeholdskostnadene på utstyret.
En pressemelding fra Steer om fjernstyringsteknologien satte fart i prosessen. Romarheim tok kontakt med Steer og derfra var veien til et samarbeid om å utvikle en løsning kort. Spesielt fordi Romarheim hadde et aktuelt prosjekt, og kunden – DC Eikefet Aggregates AS, eid av DC Industrial – også tente på ideen.
– Vi tenkte at dette kan være et spennende pilotprosjekt, og så lenge vår kunde også ville være med og tilrettelegge fordi de er nysgjerrige på tiltak som kan styrke regularitet og HMS, blir dette ekstra spennende.
– Vi tenker litt som Pippi Langstrømpe; Dette har vi aldri gjort før, så det klarer vi helt sikkert, smiler Romarheim.
Koronaåret 2020 har forsinket den internasjonale satsingen noe for Steer. Blant annet er et potensielt prosjekt med en fjernstyrt hjullaster på et oljeraffineri i USA utsatt, men ikke på noen måte skrinlagt.
Opphav og kilder: Steer AS