23948sdkhjf

Retro - oktober 1992: Driftige trøndere etablerte Rema-lager i Ski

OKTOBER 1992:

Etter å ha inngått en langsiktig avtale med Rema 1000, hadde Trondheimsfirmaet R. Kjeldsberg etablert seg med et nytt lager i Ski.

 

Fra dette skulle det distribueres varer til nærmere 80 Rema-butikker i Oslo, Akershus, Østfold, Buskerud, Hedmark og Oppland. Både lastebiler og trucker ble anskaffet i Trondheim.

Wist Lastebil og Buss hadde levert 14 Volvo FL7 og 6 tilhengere med påbygg fra Aunes Karosseriverksted, mens Rishaug Maskin hadde levert syv reachtrucker og 25 plukktrucker.

På bildet ser vi (fra venstre) daglig leder Olav Aune i Aunes Karosseriverksted, prosjektansvarlig Kjell Larsen fra R. Kjeldsberg, styreformann Gunnar Kjeldsberg og salgssjef Jan Dahl fra Wist Lastebil og Buss. 

Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 8-1992:

  

Jernvarefabrikk med høy JIT-faktor

Grorud Jernvarefabrikk hadde et høyt fokus på logistikk, og produksjonen etter JIT-filosofien var sågar nedfelt i forretningsideen.

Bedriften hadde innsett at også en velfungerende innkjøpsfunksjon var avgjørende for å kunne leve etter denne filosofien og hadde utviklet seg til å bli blant de dyktigste bedriftene på MA/logistikk her i landet.

– De kundekrav som vi opplever i det daglige må vi føre over på leverandørsiden. Da blir det veldig viktig å ha en innkjøpsfunksjon som konverterer disse kravene til leverandørkrav, uttalte MA-sjef Tore Holthe. Han pekte på at dette først og fremst gikk på å sikre leveranser og stabil kvalitet til en så lav pris som mulig.

Bedriften hadde selv innført et kvalitetssikringssystem i henhold til NS ISO 9001 og forlangte at også leverandørene skulle ha det. Overfor enkelte kunder ble det også stilt krav om at de tilfredsstilte kvalitetskravet Sigma 6 som tilsvarte maks tre, fire feil per million.

Renere dieseltrucker

Man var faktisk opptatt av miljø i 1992 også. I samarbeid med truckimportøren Jæger hadde Ing. A. Bjone og Engeltech Scandinavia tilpasset en katalysator og en sot- og partikkelfelle til den nye generasjonen Mitsubishi dieseltrucker der avgassutslippene var redusert til et minimum. Avbrenningen tok bare fem minutter.

– Dette en verdensnyhet. Med dette systemet kan truckene også benyttes innendørs, uttalte Arne Bjone entusiastisk.

KLIKK for alle artikler i Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078