Heggstadmoen må tas inn i NTP
I flere tiår har plassering av nytt logistikknutepunkt i Trondheimsregionen vært diskutert. Nå er det på tide å skjære gjennom og lande dette prosjektet mener en samlet bransje, som stiller seg bak forslaget om å legge den nye godsterminalen til Heggstadmoen, mener NHO Logistikk og Transport.
I utgangspunktet var det alternativet sør for Trondheim, konsept delt sør, som ble anbefalt i utredningene. Slaget stod etter hvert mellom Torgård og Søberg. I 2015 vrakes Søberg som alternativ til fordel for Torgård. Videre analyser viser imidlertid at det å etablere en godsterminal på Torgård vanskelig kan forsvares samfunnsøkonomisk, og man velger derfor å se om det finnes andre, mer lønnsomme, løsninger. Avlastningsterminalen Heggstadmoen seiler frem som et godt alternativ i 2019.
Jernbanedirektoratet har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet fått utarbeidet en mulighetsstudie for Heggstadmoen og leverte i desember 2020 en endelig anbefaling om lokalisering og utforming av logistikknutepunkt i Trondheimsregionen. Jernbanedirektoratet anbefaler at videre planlegging tar utgangspunkt i en samlet godsterminal på Heggstadmoen, opplyser NHO LT
Raskere, billigere og realiserbar
Som med alle ting hvor to alternativer foreligger, er det for- og mot argumenter på begge sider. Både Heggstadmoen og Torgård har hovedroller i flere artikler, rapporter og utredninger. Men om man ikke fordyper seg i enkeltaktørers egeninteresse, kan tre åpenbare faktorer løftes frem og legges til grunn for en beslutning – i favør Heggstadmoen: raskere, billigere og realiserbar. Ferdigstillelse av Heggstadmoen estimeres til to til tre år, mens man beregner fem for Torgård. Byggekostnadene vil være betraktelig lavere for Heggstadmoen, mellom 1.470 og 2.070 millioner kroner billigere, skriver NHO LT
Politikerne må lytte til signalene
– Nå må politikerne lytte til signalene fra en samlet logistikk- og transportnæring som anbefaler Heggstadmoen som nytt logistikknutepunkt i Trondheimsregionen. Heggstadmoen må tas inn i NTP, uttaler adm. direktør, Are Kjensli.
Samfunnsmålet er å gi Midt-Norge et kapasitetssterkt, kostnadseffektivt, fleksibelt og intermodalt logistikknutepunkt for framtidens næringstransporter. Det er et ambisiøst mål.
Man har lett etter den perfekte plassen i flere år, men den perfekte plassen finnes muligens ikke. Da er spørsmålet, ønsker vi et logistikknutepunkt i Trondheimsregionen innen rimelig tid? Hvis ja, må vi faktisk gå for det prosjektet som fremstår som mest realiserbart. Dette er det nå en stor enighet om, og en samlet bransje bestående av både samlastere og jernbaneselskap mener at det nye logistikknutepunktet i Trondheim bør legges til Heggstadmoen, konkluderer NHO Logistikk og Transport.
Opphav og kilder: NHO Logistikk og Transport