CargoNet øker frekvensen på Scandinavian Rail Express
Med terminalanløp i Malmö og Trelleborg kan CargoNet koble Oslo med Sør-Sveriges viktigste knutepunkter for import- og eksporttrafikk. Togpendelen, også kjent som Scandinavian Rail Express, kan redde miljøet fra opptil 14.000 tonn karbondioksid per år med en frekvens på 6 tog i uken, fremhever CargoNet i en pressemelding.
Skåne står sentralt
CargoNet har i flere år har drevet togforbindelser mellom Oslo og Sør-Sverige. I pressemeldingen skriver selskapet at Sør-Sverige har unike forutsetninger som gjør det både attraktivt og kostnadseffektivt som kunde å bruke togpendel til og fra Norge. Videre kan CargoNet transportere godset til de store byene i Norge via sitt store rutenett.
Det forventes en vekst for intermodale transporter på det internasjonale markedet, og vi ser at Skåne vil være sentral i rutenettet mellom Sverige og Norge. EUs mobilitetspakke, kombinert med ambisjonsstrategier som for eksempel 30 innen 2030, har fungert som en katalysator for et større behov for togtrafikk og er noe som allerede i dag har manifestert seg på Scandinavian Rail Express.
Forsinket av pandemien
– I store deler av 2020 har vi opplevd et sterkt ønske fra eksisterende kunder og nye kunder om å legge mer kapasitet inn i togpendelen. Det har tatt litt lengre tid å konstatere en oppstartsdato på grunn av covid 19, men vi er glade for at vi endelig kan gå ut med en konkret dato til markedet. Med en enda mer robust forbindelse til kontinentet, klarer vi å bedre tilfredsstille en mer effektiv transport for våre kunder, sier salgsdirektør Knut Brunstad i CargoNet
Det nye toget vil innebære at CargoNet har en dekningsgrad alle hverdager i uken samt en helgeavgang til og fra Skåneregionen. Videre har CargoNet ambisjoner om å videreutvikle produktet og arbeide for å få grunnlag til å kjøre pendelen alle dager i uken.
Opphav og kilder: CargoNet