Lindes nye reach-AGV: Løfter høyere og jobber raskere
Med en totalbredde på omtrent 1,5 meter opplyser Linde at det er den automatiserte skyvemasttrucken i segmentet som kan manøvrere i reolganger på bare 2,9 meters bredde. Takket være avansert programvare skal AGV-en lagre paller nøyaktig og effektivt i høyder opp til 11,25 meter, helt automatisk.
Effektiv og sikker navigering
Ved hjelp av geonavigasjonssystemet styres R-MATIC dynamisk gjennom lageret og mottar jobboppdrag direkte fra lagerstyrings- eller forretningssystemet via en sentral kontrollenhet.
Trucken er utstyrt med fire forskjellige sikkerhetslasere som er integrert i truckens chassis. Sammen danner de et 360-graders sikkerhetsfelt som kontinuerlig skanner omgivelsene og søker etter hindringer. I standardutførelse er R-MATIC utstyrt med støttesystemet Dynamic Mast Control som ved å utjevne mastens bevegelser gir en raskere og sikrere håndtering i store høyder. Også Linde BlueSpot, som advarer personell at trucken nærmer seg, er standard. Takket være det høye sikkerhetsnivået hevder Linde at AGV-en trygt kan samhandle med både mennesker og manuelle trucker.
Som tilvalg finnes blant annet sensorer som detekterer eventuelt overheng på pallen og advarer om den er for stor til å plasseres i reolen.
Nytt 3D-kamera
Den nye automatiserte skyvemasttrucken er også utstyrt med et innovativt 3D-kamera som ikke bare leser dimensjonene på pallen, men som bruker kameraet til å identifisere pallens plassering i reolen og justere gaflene deretter. Ifølge Linde muliggjør dette en enda mer presis håndtering ved arbeid både på bakkenivå, i reol eller på transportbånd.
Kan installeres som en frittstående enhet
Linde R-MATIC og tilhørende systemer kan installeres som en frittstående enhet. Det betyr at AGV-en kan fungere helt uavhengig og uten å være tilkoblet selskapets IT-system. Arbeidsoppgavene kan i stedet settes i gang manuelt på truckens berøringsskjerm. Trucken fungerer også som en hybridløsning, der man når som helst kan bruke den som en manuell truck ved å trykke på en knapp.
En annen ny funksjon er den autonome ladingen. R-MATIC er utstyrt med hurtigladende batterier og går helt alene til ladestasjonen.
Den norske Lindeimportøren Hesselberg Truck har opp gjennom årene levert flere AGV-er fra Lindes ROBOTICS-program, og produktsjef Stig André Fridlund opplyser at den nye generasjonen av den automatiserte skyvemasttrucken R-MATIC allerede er tilgjengelig for norske kunder.
Opphav og kilder: Linde