Terberg tester ut terminaltraktor med brenselcelle
Etter to års utvikling i samarbeid med teknologiselskapet zepp.solutions startet Terberg i oktober en omfattende felttesting av sin første hydrogendrevne terminaltraktor. Den går i full drift på United Waalhaven Terminals i Rotterdam der den opereres på nøyaktig samme måte som konvensjonelle dieselmotordrevne terminaltraktorer, samtidig med at den fjernovervåkes for å samle inn et bredt spekter av data. Ifølge Terberg vil testen høyst sannsynlig ende med at man kan sette to streker under brenselcellens CO2-nøytrale egenskaper uten å gå på kompromiss med yteevnen. Da gjenstår bare utfordringen med tilgjengeligheten til hydrogen, men det er jo en helt annen problemstilling.
Les også: Terberg YT203 EV: Samme yteevne som dieselutgaven
Økende etterspørsel etter bærekraftige løsninger
Terberg YT203-H2 er naturligvis utviklet fordi et stigende antall kunder etterspør bærekraftige og støysvake maskiner.
Den er utviklet på basis av den nye tredjegenerasjons eldrevne Terberg YT203-EV terminaltraktor. Denne utmerker seg ved å være driftssikker med få bevegelige maskindeler og som derfor har vesentlig lavere vedlikeholdskostnader enn en tilsvarende dieselutgave.
Mens YT203-EV henter strøm fra batterier, kommer den på YT203-H2 fra brenselcellen som produserer elektrisitet ved at hydrogen reagerer med oksygen i en elektrokjemisk prosess. Terminaltraktoren er utstyrt med fire tanker på i alt 600 liter med 14,4 kilo hydrogen, som ifølge Terberg er rikelig til å holde motoren operasjonell i løpet av en lang arbeidsdag. Tankingen av hydrogenet foregår nesten like raskt som å fylle opp en dieseltank og vesentlig fortere enn ladetiden på en batterielektrisk terminaltraktor.
Spent importør
For å få et best mulig erfaringsgrunnlag vil Terbergs YT203-H2 også bli testet hos en rekke andre kunder i flere forskjellige land.
Geirmund Rundhaug, salgssjef hos Terbergs skandinaviaimportør N.C. Nielsen, sier at de følger spent med og ser frem til å motta resultatene.
– Den skal naturligvis testes under mange forskjellige forhold før den kan sendes ut på markedet. Jeg er imidlertid overbevist om at det kommer en hydrogendrevet Terberg terminaltraktor her til lands i overskuelig fremtid. Vi følger utviklingen nøye og gleder oss til å presentere den ferdigutviklede versjonen for våre kunder, uttaler Rundhaug.
Opphav og kilder: Terberg / N.C. Nielsen