Q4 2020: Knallsterk årsavslutning på trucksalget
Trucksalget 2020:
I fjerde kvartal i fjor solgte medlemsbedriftene i Maskingrossisternes Forening hele 1.473 nye gaffeltrucker. Det er en økning på 24 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor og det beste kvartalsresultatet siden det eksepsjonelle rekordåret 2007. Fjoråret som helhet ble med 5.032 solgte trucker det tredje beste siden 2007.
Frykten for at både covid-19 og en svak kronekurs skulle påvirke gaffeltrucksalget negativt uteble og for medlemmene av Gaffeltruckgruppen til Maskingrossisternes Forening (MGF) endte året i stedet som ett av de beste.
– Det var noe nedgang i salg i forhold til 2019 i andre kvartal, men ellers har vi hatt en jevn økning som har ført til at vi hele året har vært i vekst akkumulert målt mot fjoråret. Når vi nå avslutter fjerde kvartal har nysalget vært historisk høyt, og vi endte tilslutt på en vekst på 7 prosent målt mot 2019, fastslår MGF-direktør Tone Lindberg Grøstad.
MGF-medlemmenes salg av nye trucker i fjerde kvartal isolerte (rød) og akkumulert for året, 2005 – 2020. Kilde: MGF
Flest motvektstrucker
Etter tredje kvartal hadde underkategorien «støtteben» passert «motvekt» i antall solgte enheter, men i fjerde kvartal ble dette snudd tilbake slik at motvektstrucker igjen er den største gruppen. Totalt ble det solgt 1.565 motvektstrucker i 2020, men det er likevel en nedgang på 8 prosent i forhold til 2019.
MGF-statistikken for fjerde kvartal isolert viser en eksplosiv økning i salg av plukktrucker med 151 solgte enheter mot 46 i samme kvartal i 2019. Statistikken viser også en sterk økning av både støttebenstrucker (+23 prosent) og palletrucker (+42 prosent).
Nedgang i fjerde kvartal finner man i underkategoriene «skyvemast» (-7 prosent), «svinggaffel» (-17 prosent) og «trekk» (-71 prosent), i tillegg er det ikke innrapportert salg av AGV i kvartalet.
Akkumulert for året var det vekst i underkategoriene «palle» (+35 prosent), «plukk» (+23 prosent) og «støtteben» (+19 prosent), mens de resterende hadde tilbakegang. Ifølge MGF er det i all hovedsak de lave vektklassene (opp til 2.499 kilo) som øker. Over 2.500 kilo har alle vektklassene tilbakegang med et lite unntak på de mellom 10 og 17 tonn, hvor vi har en liten økning.
MGF-medlemmenes salg av nye trucker per underkategori i fjerde kvartal 2016 – 2020. Graf: MGF
Dieseltrucker ned 33 prosent
2020 ble det første året hvor MGF ikke registrerte noe salg av propantrucker. Dieseltrucker ser ut til å fortsette nedgangen, som i fjor ble på 33 prosent i forhold til 2019.
– Vi går ut fra at dette reflekterer bedriftenes ønske om en mer klimavennlig profil. Vi hadde en nedgang fra 2018 til 2019 som nå forsterkes ytterligere, men vi ser fortsatt store forskjeller mellom bransjer på hvilken energikilde de velger, sier Grøstad.
Hun legger til at mange dessuten også har blitt mer bevisst på livstidskostnadene som er betydelig lavere på en eltruck enn på en med dieselmotor
Tone Lindberg Grøstad og medlemmene i MGFs Gaffeltruckgrupper har all grunn til å smile. Arkivfoto: Henning Ivarson
Økt nettsalg og flere ny lagerbygg
Tone Lindberg Grøstad forteller at truckmedlemmene til MGF er godt fornøyd med utviklingen i både fjerde kvartal og for 2020 under ett. Hun viser til at de andre MGF-statistikkene viser at både usikkerhet i markedet og ugunstig utvikling av kronekursen har ført til nedgang i nysalget. For eksempel falt salget av nye anleggsmaskiner med 18 posent i fjor.
– Når gaffeltruck utmerker seg med vekst i samme periode, tror vi dette kan knytte seg til økt nettsalg og hjemlevering under pandemien som øker lageraktivitetene. I tillegg har flere nye lager- og logistikkbygg blitt ferdigstilt og det er i samband med disse investert i nytt produksjonsutstyr. Utviklingen videre fremover er vanskelig å uttale seg om, men det er ikke forventet betydelig vekst i 2021, avslutter Grøstad.
Opphav og kilder: MGF