Tilbyr Doosan som elektrisk
Rosendal Maskin har gjort avtale med Staad BV, importør av Doosan i Nederland, om salg av deres ombygde Doosan-maskiner til helelektriske ladbare maskiner.
Rosendal Maskin kan dermed tilby følgende ombygde Doosan-maskiner som elektriske:
Doosan DX 19 (2-tonns minigraver)
Doosan DX 165W-5 (17-tonns kothekk hjulgraver)
Doosan DX 300 LC-7 (30-tonns beltegraver)
- Doosan har enda ikke lansert noen elektrisk drivlinje, men som hos andre, vil vi nok i årene fremover se elektriske maskiner også herfra. Rosendal Maskin AS ønsker likevel å være med i det elektriske markedet på et tidlig stadium, og kan nå tilby en serie elektriske gravemaskiner, forteller Tor Anders Høgaas i pressemeldingen.
2-tonner
DX 19 har en fast batteripakke på 32 kW, og 15 kW elektromotor. Batterikapasiteten er på hele 12 timer ved normal drift, og med en ladetid på 5 timer, gir dette en meget fleksibel løsning.
17-tonns hjulgraver
DX165W-5, 17 tonn korthekk hjulgraver, er noe markedet har etterspurt. Det finnes svært få elektriske hjulmaskiner på markedet. Maskinen drives av en elektromotor på 102 kW, og med 2 batteripakker med netto effekt 130 kWh. Rekkevidden er på 8 timer med middels belastning. Det unike med denne maskinen, er at batteripakkene kan løftes ut av maskinen, og lades separat. Man kan da kjøre med 1 batteri i maskinen, og lade 1 batteri eksternt. Ladetid er 3 timer pr batteri (400 v /63A)
I tillegg finnes det lader på maskinen, der man kan lade begge batteriene over natten. Maskin og hvert av batteriene er utstyrt med CCS ladekontakt, samme løsning som de fleste elbiler bruker i dag.
30-tonns beltegraver
DX300LC-7, 30 tonns beltegraver, har samme ladekonsept som hjulmaskinen, men har 3 batteripakker, på hver 130 kW netto effekt. Elektromotoren er på 145 kW, og rekkevidde er også her 8 timer ved middels belastning
- Konseptet vi nå lanserer på det norske markedet, med utskiftbare batterier, er nytenkende og gir en større fleksibilitet enn maskiner med fastmonterte batterier. Dette gir muligheter til å benytte elektrisk gravemaskin der det ikke er infrastruktur for lading. Med denne løsningen kan man kjøre med 1 batteri i maskin, og ha det andre på ekstern lading, dette vil gi en løsning der man i teorien kan kjøre kontinuerlig, forteller Høgaas.
Første solgt
Rosendal Maskin AS har allerede solgt den første maskinen, og jobber konkret med flere andre aktører som ser dette som et spennende konsept. Rosendal Maskin har spesielt tro på at hjulmaskinen skal bli godt mottatt i markedet.
Produksjonen av slike maskiner er begrenset, men importøren skal ha sikret seg et antall produksjonsplasser dette året.
- Man kan søke støtte fra Enova på denne typen elektriske maskiner, som vil gjøre investeringen mer attraktiv. Det er også viktig å merke seg at driftskostnadene er vesentlig lavere, energikostnaden pr. time vil være omtrent 1/3 av kostnaden for en dieselmotor, avslutter Høgaas.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Rosendal Maskin