Volta velger motor
ELEKTRISK STARTUP SNART HER:
Volta Trucks er antagelig ukjent for de fleste av leserne fortsatt. Bak det temmelig nystartede selskapet står en svensk gründer i det som nå fremstår som en engelsk produsent av elektriske lastebiler, og med amerikansk finansiering.
Kommende lastebilprodusent er nok riktigere å si, selv om de i egen omtale markedsfører seg som "the leading full-electric commercial vehicle manufacturer".
I en melding fra 27. januar har selskapet sikret seg ytterligere 20 millioner dollar i investorkapital, og skryter av en ordrebok på 260 millioner dollar.
Sentrisk 16-tonner
Bilen som selskapet bygges opp rundt er en helelektrisk 16-tonns distribusjonsbil med sentrisk førerposisjon. Gründerideen er å designe en ny bil fra bunn av, med utgangspunkt i de fordelene en helelektrisk plattform kan gi.
Vi har allerede sette bilen på bilder - i Bring-farger - og på mange måter minner den om en realistisk Tesla-semi skalert til europeiske proporsjoner - eller ganske enkel til konseptbilen MAN presenterte på sist IAA.
Kommer den til Oslo i år?
Bilen er planlagt for pilotkjøring hos kunder i år (og Posten Bring har allerede sine farger på bilder av bilen), mens full produksjon er planlagt allerede i 2022, altså om ett år. Nyheten denne uken er valget av amerikanske Meritor sin eAxle som drivlinje.
I akselen med navnet "Blue HorizionTM 14XeTM integrated ePowertrain" er den elektriske motoren integrert, og påstås å være lettere enn en konvensjonell setup med separat aksel og motor - i tillegg til at det frigir plass til plassering av batterier mellom rammevangene.
Rekkevidde er oppgitt i området 150 til 200 km, og fordelene med den sentriske føreplassen er oppgitt til blant annet 220 grader synsvinkel - som jo er praktisk i et bybilde med folk og syklister.
Opphav og kilder: Volta Trucks pressemelding