Optimera utfordrer logistikkbransjen på 3PL i bygg og anlegg
INNOVASJON I TRANSPORT & LOGISTIKK PÅ BYGGEPLASS: 3PL - eller tredjepartslogistikk - er håndtering av varer på vegne av andre, inkludert lager, varemottak, plukking, distribusjon. Til Tungt skriver Optimera at de nå utfordrer logistikkbransjen på hjemmebane for varer til bygg og anlegg.
Netthandel har bidratt sterkt til utviklingen i markedet. Optimera går inn i dette med ett mål for øyet: Gjøre det billigere å bygge.
– Optimera utfordrer nå tradisjonelle 3PL-virksomheter på deres hjemmebane. Vi blir en spesialisert virksomhet innenfor tredjepartslogistikk for alle typer varer til bygg og anlegg, sier logistikkdirektør Gard Erik Dahl i Optimera.
Tar i bruk sitt enorme nettverk
– Gjennom mange år har vi systematisk bygget opp et nettverk av distribusjonslagre og kranbiler for å distribuere byggevarer over hele landet. Dette blir nå satt inn i 3PL.
Byggevarer, trelast og interiør fra Optimera utgjør en stor andel av det totale varevolumet som ankommer byggeplassene.
Mye av poenget er at dette store og tunge volumet blir uhensiktsmessig å levere inn til en vanlig tredjepartslogistikk-bedrift for videre distribusjon. Optimera har derfor snudd på det og håndterer vareflyten og lagerhold også for andre yrkesfag.
– Vi skal til byggeplassen uansett. Derfor har vi et stort konkurransefortrinn overfor andre 3PL-bedrifter, mener Dahl.
Og strekker seg litt lenger
Optimera tenker seg at deres 3PL-konsept strekker seg lenger enn vanlig 3PL for å løse utfordringer på selve byggeplassen.
Normalt mottar underentreprenører leveranser uten felles planlegging. Det blir raskt mange leveringer, lastebiler i kø, fulle vareheiser, varer i veien for andre og avfall som hoper seg opp. Mange ukjente på byggeplassen er også en sikkerhets-risiko.
– Byggherrer har mye å spare på effektive entreprenører. Vi konsoliderer varer til alle yrkesfag «just in time» ved våre distribusjonslagre for felles distribusjon videre. Slik eliminerer vi en stor andel transporter inn til byggeplass.
Her overtar vår logistikkpatrulje som utplasserer varene der underentreprenørene ønsker og tar avfall med i retur, sier logistikksjef Paal Thomsen i Optimera.
I Optimeras konsept inngår også prosjektledelse og digitale verktøy inkludert leveransekalender som alle leverandører kan følge.
– Våre ERP-systemer er integrert direkte med entreprenørens systemer. Enreprenøren kan bestille rett fra egen skjerm eller MinOptimera. Varene ser de derfor første gang der de skal brukes, forklarer Thomsen.
I samarbeid med entreprenøren Seltor piloterte Optimera sitt 3PL-konsept på Ring 1 i Oslo, en av landets mest krevende leveringsadresser.
Har kjørt test på krevende leveringsadresse
På Ring 1 i Oslo sentrum gjennomførte Optimera pilot for konseptet i samarbeid med entreprenøren Seltor.
– På dette, som må være en av Norges verste adresser for varelevering, har Optimera vært veldig gode på logistikken, sier assisterende prosjektleder Joachim Nodeland i Seltor.
Seltor-prosjektet omfatter totalt 3600 varelinjer for alle yrkesfag inkludert VVS, elektro, ventilasjon og andre varegrupper. Optimera tar også med avfall i retur.
Totalt blir det 150 leveranser til adressen Kristian Augusts gate 23. Det er et lavt antall sammenlignet med om alle underentreprenører skulle fått leveranser hver for seg. Samtidig blir CO2-belastningen vesentlig redusert.
CO2-belastningen blir fortløpende målt og rapportert inn i Futurebuilt-prosjektet som rehabiliteringen utgjør. Prosjektet har en stor andel materialgjenbruk, ved siden av bevaring av det vernede bygget.
Bildetekst: Optimera AS er Norges største virksomhet innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør. Nå utfordrer selskapet logistikkbransjen på hjemmebane med tredjepartslogistikk i norske storbyer for alle varer til bygg og anlegg. Her fra innkraning på Ring 1.
Opphav og kilder: Optimera pressemelding