Kjørt: Mercedes EQV - Lydløs premiumbuss
For selv om de fleste tenker VIP-transport og taxi når de ser en V-klasse, burde nok en EQV være ekstra interessant for de som skal frakte personell. Prisen er ikke like avskrekkende lenger, den er utslippsfri, svært støysvak og du ser litt viktig ut der du kommer.
Og om det er viktig å se viktig ut eller ei, Mercedes-Benz EQV er en helelektrisk bil i premiumsegmentet med 7 - 8 seter. Den har de samme grunnleggende egenskapene og utstyrsnivået fra den fossile tvillingbroren, Mercedes-Benz V-Klasse, bortsett fra at prisen er 759.900 kroner istedet for 1,3 millioner kroner.
EQV-prisen er da inkludert frakt, levering og vinterdekk i tillegg til utstyrsnivået Charge som er relativt respektabelt. Med andre ord, du får egentlig veldig mye Merce for pengene, enten du ville fått tilbake momsen på en fossilbil eller ikke.
Rekkevidde
Batteriteknologien er den samme som benyttes i SUVen EQC, det vil si 100 kWt installert og 90 kWt anvendbar kapasitet. Rekkevidden på vinteren ligger på ca 25 mil og vi la merke til at forbruket var ganske høyt, mellom 3 og over 4 kilowattimer på mila. Den bruker blant annet ganske mye på å varme opp den store kupeen. Men ladehastigheten er god, opp til 110 kw på hurtiladere.
Mercedes-Benz EQV 300 A2 Charge:
Pris testbil: 759.900 kr
Motor: Elektrisk
Drivlinje: Forhjulstrekk
Effekt: 150 kw (204 hk)
Dreiemoment: 362 Nm
0-100 km/t: 12,1 sekunder
Topphastighet: 140 km/t
Forbruk blandet: kWt/mil 26,4 kWt/100 km
Opplevd forbruk: 39 - 46kWt /100 km
Utslipp CO2: g/km 0
Egenvekt kg: 2.560
Tillatt totalvekt: kg 3.500
Tilhengervekt kg: 0
Bagasjerom liter: 1.030 - 4.630
Lengde mm: 5.140
Bredde mm: 1.928
Høyde mm: 1.960
Akselavstand mm: 3.200
Ombordlader: 11 kW
Hurtiglading: 110 kW
Batterikapasitet: 100 kWt (90 netto)
Rekkevidde: WLTP 355 km
Ekspressbuss
204 hestekrefter og 362 newtonmeter høres ikke så mye ut på denne type bil, men husk at elmotoren leverer alt fra første meter du trykker ned pedalen, så de 12 sekundene den tar til 100 km/t føles raskt likevel, særlig til å være en "buss" på 2,5 tonn.
Foreløpig har den ingen man kan sammenlgne direkte med, men PSA sine varebiler e-Expert, e-Jumpy, Vivaro-e og Proace Electric vil alle bli tilbudt i elektriske personbilvarianter. I tillegg kommer de to kinesiske Hongqi E-HS9 og Maxus Euniq i 2021 og man bør vel ta med gamle traveren til Nissan e-NV200 Evalia. Ellers er det bare Tesla sin Model X som har syv seter, så stort batteri og så mye plass.
Business-klasse
Komforten er det ikke noe å si på. Støynivået er lavt, førerplassen er god, ergonomisk og styringen er lett og presis enten man er i et parkeringshus eller på landeveien. Mens du er på landeveien føler du også den gode fjæringen som sammen med styringen gir en lettkjørt opplevelse på tross av lengde og tyngde.
Så kommer spørsmålet da, vil importøren kunne bygge den om til varebil? Og vil det lønne seg? Fortsettelse følger.
Pluss:
Plass
Komfort
Støynivå
Premiumfølelsen
Navi med Live Trafic
Ryggekamera
Minus:
Ikke firehjulsdrift
Ikke nøkkelløs
Det gamle instrumentpanelet