23948sdkhjf

Retro - mars 1993: Lang ventetid var over

MARS 1993:

Først tre år etter at Volkswagen hadde lansert sin siste generasjon Transporter (T4) ble den tilbudt med permanent allhjulsdrift – Syncro. Systemet bestod av en viskokobling bestående av lameller i et varmeømfintlig væskebad som automatisk fordelte kraften mellom for- og bakaksel.

 

I motsetning til Syncroutgaven av T3 hadde T4 hverken krabbegir eller høyere bakkeklaring. Bakgrunnen var at produsenten vektla sikker landeveiskjøring høyere enn fremkommelighet. Mens produksjonen av T3 Syncro måtte innom Østerrike ble T4 Syncro produsert på det vanlige båndet i Hannover. Det bidro til at pristillegget var blitt redusert fra nærmere 40.000 kroner til rundt 25.000. Det gjorde den mer konkurransedyktig overfor erkerivalen Toyota Hiace, som imidlertid fortsatt var rimeligere.

I dag er 4x4-systemet til Volkswagen kjent som 4Motion. Det ble første gang tatt i bruk i 1998 da Golf ble tilbudt med et langt mer avansert 4x4-system der viskokoblingen var blitt erstattet med en elektronisk styrt Haldexkobling. Først i 2005 ble andre generasjon 4Motion innført på Transporter og dermed var Syncro historie.

 Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 3-1993:

 

Just in Time på Fellesslakteriet

Fellesslakteriet hadde meget gode erfaringer med innføring av JIT i produksjonen. I løpet av et halvt år hadde bedriften med anlegg i Oslo og i Sarpsborg halvert antall slaktefeil. Kvaliteten på biproduktene var samtidig forbedret. Omstillingstider og vrakprosent var også vesentlig redusert.

– Under et godt planlagt og vel styrt JIT-prosjekt kommer forbedringene nesten av seg selv, sa prosjektleder Nils Ove Bredvold. Han karakteriserte JIT som en ledelsesfilosofi som er overlegen alle andre.

Skumle greier

Svenske Kalmar LMV hadde de siste årene opplevd en kraftig vekst av salget av reachstackere parallelt med at interessen for containerhåndtering med konvensjonelle tungtrucker hadde falt tilsvarende. 75 prosent av maskinene som Kalmar solgte til containerhåndtering i 1992 var reachstackere.

Inngrodd norsk skepsis til alt som er nytt og utenom det vanlige hadde medført at salget av reachstackere så langt hadde vært svært lavt her i landet. Men etter å ha solgt en slik til Saugbrugs i Halden og hatt en annen på utprøving i Oslo havn var Kalmar svært spente på brukererfaringene. Mens en godt trenet truckfører klarer ca. 25 containere i timen med stortruck, klarer man lett 30 med en reachstacker, hevdet markedssjef Olle Österlund, som viste til at man på containerterminalen i DSB i Århus hadde vært oppe i 45.

Ny ro/ro-truck

Hyster hadde konstruert en ny truck beregnet for bruk i ro/ro-fartøyer. Trucken hadde en høyde på bare 2.850 mm og kunne stable to 20 fots containere i høyden og frakte slike mellom ulike dekk. Produsenten hevdet at førerhuset var svært komfortabelt og at trucken kunne leveres med vendbar førerplass.

Opphav og kilder: Logistikk & Ledelse nr. 3-1993

KLIKK for alle artikler i Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.065