23948sdkhjf

Slurv i massetransporten: Fossilt tankegods hindrer smartere løsninger

Stein og andre masser fraktes unødvendig langt i Norge. Ekspertene Ida Nilsson og Fredrik Hausmann i Norconsult mener dette skyldes gamle vaner.

MASSETRANSPORT i TRØBBEL:

Målt i tonnasje, er stein, grus og andre masser den lasten det fraktes mest av i Norge. Og vi har vel alle mistanker om at den fraktes alt for langt?

Det bekrefter da også ekspertene Ida Nilsson og Fredrik Hausmann i Norconsult langt på vei i denne podcasten i serien Prosjektkontoret fra Norconsult.

Og at dette ikke gjøres i større grad i dag, mener Nilsson og Hausmann hovedsakelig skyldes gamle vaner.

Gamle vaner gir dårlig økonomi og klima

– Vi må tørre å utfordre oss selv og våre oppdragsgivere til å tenke nytt, og ikke falle for fristelsen til å gjøre ting slik vi alltid har gjort. Da kan vi redusere både kostnader og utslipp. Det er det fine med bærekraftige løsninger innen massehåndtering, det slår ofte positivt ut på både økonomi og klima, sier Fredrik Hausmann, gruppeleder i Norconsults samferdselsdivisjon.

– God stein er en begrenset ressurs, og i Osloområdet vil vi om få år gå helt tom for kvalitetsstein til byggeprosjekter. Stadig flere er i ferd med å innse at masser som tas ut, for eksempel under bygging av en tunnel, ikke er avfall man må bli kvitt, men en viktig og verdifull ressurs som både kan og bør utnyttes, påpeker Nilsson.

Men det er bedring på gang flere steder i landet. Ved Sandvika utenfor Oslo skal seks store infrastrukturprosjekter gjennomføres de neste årene: Ny E18, Fornebubanen, Ringeriksbanen, ny E16, ny vannforsyning til Oslo samt Asker og Bærum vannverk.

14 millioner kubikkmeter overskuddsmasse...

Omtrent 24 millioner kubikkmeter skal tas ut i disse prosjektene, ca. én million lastebillass. Mye  gjenbrukes direkte i prosjektene, men estimert vil man stå igjen med 14 millioner kubikkmeter overskuddsmasse.

Tungt.no har tidligere skrevet om prosjektet Bærum Ressursbank:

- Her jobber  en rekke aktører for å utnytte disse overskuddsmassene på best mulig måte. Det er en samarbeidsarena for erfaringer og hvordan utfordringer kan løses i fellesskap, sier Ida Nilsson, fagekspert ved Norconsults miljøavdeling i Sandvika.

Prosjektet har bidratt til løsningsgrupper på departement- og direktoratsnivå og på fylkeskommunalt nivå. Målet er å tilrettelegge for mer bærekraftig massehåndtering regionalt og nasjonalt. Prosjektet har også bidratt til at lovverk for massehåndtering er i ferd med å endres.

Nå jobber Norconsult med tilsvarende prosjekter i Rogaland og Oslo også. Håndtering av løsmasser, stein og betong fra riving er plassert høyt på agendaen i store anleggsprosjekter

Opphav og kilder: Norconsult podcastomtale

KLIKK for alle artikler i Smartlogistikk og systemer.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095