30 utrangerte fly blir 4.400 kvm ny fasade
Koronakrisen har fått flere flyselskaper til å sette sine flåter på bakken og akselerere utskiftingen av de eldre og mest forurensede modellene. Men i stedet for å bli demontert og smeltet om, kan deler av dem brukes som byggemateriale, skriver danske Ingeniøren i en sak som også er gjengitt i TU.
I Frankrike har fotballklubben Racing Club de Strasbourg presentert planen for hvordan deres hjemmebane Stade de la Meinau skal renoveres og utvides. Byrådet, som eier stadionet, har imidlertid insistert på at prosjektet til 100 millioner euro kroner må gjennomføres med minst mulig miljøpåvirkning. Derfor har prosjektgruppen, ledet av arkitektfirmaet Populous, forsøkt å minimere rivingen av det nåværende stadionet og inkludert solceller, regnvannssamling, LED-lys og en forbindelse til et biomassebasert varmeanlegg med i sitt forslag, skriver Ingeniøren.
Prosjektledelsen har anskaffet flydelene fra et selskap som vedlikeholder fly. Toppen av skroget må gjøres om til en solbeskyttelse på 4.400 kvm. Illustrasjon: Popolous
Fasade av 30 fly
Mest slående er imidlertid fasadekledningen på den nye bygningen, som skal bygges sammen med sørfasaden på dagens stadion. Solavskjermingen på den nye sørfasaden skal nemlig bygges fra deler av skrogene til 30 avviklede Airbus A340-fly.
– Vi har alltid vært fascinert av de enorme amerikanske flykirkegårdene og den geometriske plasseringen av alle flyene, forklarer François Clément, administrerende direktør i Populous, til designmediet Dezeen.
– Det er noe skulpturelt ved måten de er oppstilt på, og størrelsen og proporsjonene på sørsiden av La Meinau ga oss muligheten til å leke med dimensjonene til skrogdelene, legger han til.
Prosjektgruppen vil bruke den øverste delen av skroget til å lage 30 meter lange og 2,5 meter brede seksjoner. De må monteres på skrå i vertikale baner på fasaden slik at de reflekterer lyset inn i bygningen uten å føre til overoppheting, skriver Ingeniøren som opplyser at byggingen forventes å starte i mai neste år og være ferdig i juli 2025.
Opphav og kilder: Ingeniøren