Scania vs Volvo i tekno-duell
GØTEBORG VS SÖDERTÄLJE:
At både Scania og Volvo vender i Jönköping - det kan jo ikke være helt tilfeldig?
Volvos testsamarbeid med DHL om den 150 km lange ruten fra Gøteborg til Jönköping fikk mye oppmerksomhet på tirsdag denne uken. Nå viser det seg at Scania snur på samme sted med sin selvkjørende bil - som antagelig er først i Europa på dette nivået:
På E4-motorveien med TuSimple
Scania har nemlig fått tillatelse fra det svenske myndigheter til å teste selvkjørende lastebiler på E4-motorveien mellom hjembyen Södertälje og Jönköping.
Testene gjøres i samarbeid med TuSimple, som er sterke innen utvikling av autonome kjøretøyer og skal være en sentral partner i Scanias og Traton-gruppens satsing.
Scaniaene, de omtales i flertall, skal kjøre kommersielt for Scanias transportlaboratorium med varer for Scanias produksjon. Testene går på nivå 4 på 5-punkts SAE-skalaen for selvkjørende biler. Det betyr i praksis at lastebilene kjører selv, men overvåkes av en sjåfør.
Først i Europa på nivå 4?
- I både USA og Kina pågår det allerede tester av lastebiler i henhold til nivå 4 på offentlige veier, men så vidt jeg vet er Scania den første i Europa som tester teknologien på en motorvei og med nyttelast, uttaler Hans Nordin, som er ansvarlig for Hub2hub-prosjektet hos Scania.
Scania planlegger å utvide testene for å dekke hele ruten mellom Södertälje og Helsingborg. - Fremover forventer vi også å kunne teste teknologien i andre europeiske land og i Kina, sier Nordin.
Scania har testet selvkjørende lastebiler for gruvedrift i Australia siden 2017. - Erfaringene fra disse testene viser at autonome kjøretøy kan bli en realitet på få år for transport i lukkede områder som gruver og terminaler, sier Nordin.
Kan bli vanlig innen fem år
Ifølge Nordin er såkalt Hub2hub-transport - kjøring på motorveien mellom omlastingssentre - den første typen transport på offentlige veier der selvkjørende lastebiler kan bli en realitet i løpet av de neste fem årene.
- Det vil imidlertid ta lengre tid før autonome kjøretøy for kjøring på veier med toveistrafikk og i urbane miljøer blir en realitet, avslutter Nordin.
Scanias partner TuSimple - med hovedkontor i San Diego, USA, og med anlegg i Tucson, Shanghai og Beijing - har siden grunnleggelsen i 2015 gjennomført millioner av kilometer tester på motorveier for å utvikle den selvkjørende teknologien for automatiseringsnivå 4.
Opphav og kilder: Scania mfl