Megasuksess med AutoStore: Element Logic passerte milliarden
I fjor leverte Element Logic sine beste resultater noensinne. Økt netthandel, økt fokus på effektivisering i varehandelen og ekspansjon til nye markeder bidro til en vekst på 40 prosent sammenlignet med fjoråret.
– Resultatet for 2020 er vårt beste etter mer enn 30 år i bransjen. På tvers av markedene vi opererer i og i de fleste bransjer ser vi en klar trend om å effektivisere og automatisere lagervirksomheter. Det gir store muligheter for hele vår bransje, og representerer et mulighetsrom vi aktivt har arbeidet med å fylle, sier Dag-Adler Blakseth, adm. direktør i Element Logic.
Les også: Mål om å passere to milliarder i 2022
Selskapet, som er spesialister på den robotbaserte lagerløsningen AutoStore, kan vise til flere rekorder i året som gikk. Driftsresultat (EBITDA) på ca. 170 millioner kroner representerer en vekst på 100 prosent sammenlignet med fjoråret, mens ordrereserven på 650 millioner kroner også er den høyeste noensinne og står for en vekst på 60 prosent. Omsetningen passerte 1,1 milliarder kroner i 2020.
– Spesielt i Skandinavia har vi oppnådd vekst utover planer og budsjetter, og den utrolige økningen i netthandel har vært en viktig driver for dette. Vi er glade for å se at Element Logic vokser i høy takt, og at vi øker våre markedsandeler. Vi mener dette er drevet av vårt DNA, kompetanse og fokus, sier Blakseth.
Store vekstplaner fremover
I 2003 ble selskapet verdens første distributør av AutoStore og som ble starten på en fantastisk utvikling både for den norske utvikleren Jacob Hatteland Computer og distributøren. Etter først å ha fått et svært solid fotfeste i de nordiske landene etablerte Element Logic deretter seg også med datterselskaper i Tyskland, Storbritannia og Frankrike.
I februar i fjor inngikk Element Logic en avtale med AutoStore som sikret fulle distribusjonsrettigheter på det europeiske markedet. Avtalen gir selskapet rett til å utvide eller etablere seg i nye markeder, og har allerede ført til nye kontorer i Polen og Benelux. Flere markeder står på trappene i år.
– Vi opplever å ta stadig nye markedsandeler i både etablerte og «nyere» markeder, og hovedfokuset for 2021 blir derfor å bygge videre på kompetanse og kapasitet for å gjøre oss klare til videre vekst fremover, forklarer Blakseth.
Forbrukeres forventninger vil forme markedet
En fortsatt forventet vekst innenfor netthandel i år og forbrukeres forventning om tilgjengelighet og raske leveranser, vil skape store endringer i varehandelen i tiden som kommer tror Blakseth.
– Vi tror stadig færre bransjer vil se på seg selv som rene fysiske arenaer. Vi tror også at betalingsvilligheten for korte leveransetider vil øke, noe som setter økte krav til effektiv logistikk. Allerede nå ser vi en vridning i bransjen mot mindre, fremskutte lager som er nærmere kundene og som kan bidra til raskere leveranser, sier Blakseth.
Opphav og kilder: Element Logic