Ekstrem robotjernbinding på E39
Kruse Smith bygger for tiden 21 broer på E39-strekningen for AF Gruppen. Det er ekstremt store mengder armeringsjern i en bru, og armeringsarbeid er noe av det mest arbeidskrevende som finnes.
– Derfor var det interessant for oss å samarbeide med Rebartek i et innovasjonsprosjekt for å robotisere deler av jernbindingen. At vi allerede nå tar i bruk robotproduserte armeringskurver i brobyggingen er utrolig gøy, forteller Finn Erik Espegren, avdelingsleder for prosjektgjennomføring konstruksjon i Kruse Smith.
Vill idé
Rebateks gründer og visjonær, Maximillian Trommer, fikk idéen til prosjektet da han jobbet med den første nye Varoddbrua i på vei inn mot Kristiansand. På det tidspunktet mente mange at det hele var en vill idé, som de færreste hadde tro på.
– Jeg mente det var altfor tidkrevende å binde og installere armeringen. For å spare tid preproduserte vi deler av det, men det slo meg at det må det gå an å automatisere mer. Idéen var født, men vi manglet et prosjekt der vi kunne prøve ut roboten og lage ekte store fullskala armeringskurver, forteller Trommer.
Innovasjon Norge
Heldigvis for Trommer og Rebartek ble det på samme tid startet opp et stort veiprosjekt i regi av Nye Veier, på strekningen Kristiansand øst til Mandal vest. Kruse Smith var interessert i å være med, og Innovasjon Norge var villig til å støtte med penger.
Etter et drøyt år med felles utvikling, testing og feiling fungerer roboten etter intensjonen. Max og Rebartek-kollegene hans har rettet blikket fremover. Systemet skal videreutvikles med mål om ordinær produksjon og levering til stadig nye anlegg.
Ufattelig tungt
Ute på anlegger heises armeringskurvene fra Rebartek på plass. Der det før ble jobbet ufattelig tungt og med presisjonskrav som var vanskelig å møte, går arbeidet nå raskt og smertefritt for Kruse Smiths jernbindere. En av dem, Kristoffer Thorstensen, er svært fornøyd.
– Dette forenkler arbeidsprosessen vår, og det blir færre løft på plassen. Vi sparer tid. Ikke minst blir det færre timer med bøyd rygg, og vi ser at det blir mindre rot og søppel. Totalt sett får vi en sikrere arbeidshverdag, smiler Thorstensen.