Regjeringen: Vil prioritere Harstadpakken trinn 2
Den nye pakken har en ramme på 750 millioner kroner. Sammen med pengene som ennå ikke er brukt i trinn 1, vil positivt vedtak i Stortinget gi om lag en milliard kroner til å realisere de mange gjenstående tiltakene i bypakken.
Harstad 2040
Harstadpakken er et samarbeid mellom Harstad kommune, Troms og Finnmark fylkeskommune og Statens vegvesen. Prosjektet er utviklet i tråd med Harstad kommunes samfunnsmål om at:
- Harstad sentrum skal i 2040 ha et transportsystem som gir et godt bomiljø og gjør det trivelig å gå, sykle og oppholde seg i sentrum.
- Innfartsåren fra sør skal i 2040 ha et transportsystem som binder sammen bebyggelse og virksomheter på langs og tvers på en god måte for alle trafikantgrupper.
Les også: Harstadåstunnelen åpnet
Gladnyhet for Harstad
Ordfører i Harstad, Kari-Anne Opsal, er svært fornøyd over signalene fra regjerningen.
– Så langt er dette årets gladeste nyhet. Harstadpakken del II utløser investeringer og etableringer som har stått på vent i påvente av avklaring. Men gladest er jeg på vegne av de myke trafikantene. Nye gang- og sykkelveier skal gjøre Harstad enda tryggere og triveligere, sier hun.
Harstadpakken legger stor vekt på å bedre forholdene for gående og syklister, og 30 prosent av de totale midlene skal etter planen brukes på dette.
Regjeringen legger fram sitt forslag til Nasjonal Transportplan for perioden 2022 til 2033 i løpet av mars måned. Det er derfor mulig at trinn 2 i Harstadpakke kan blir formelt behandlet av Stortinget før sommeren.
Opphav og kilder: Statens vegvesen