Spett i gølvet? Det er Scania, det!
GULLKORN FRA OFV:
På våre favorittgrupper på sosiale medier er det er uendelig med følelser knyttet til lastebiler og girkasser. Både positive og negative. Og de man husker og de man tror man husker
Feil girkasse kan åpenbart ødelegge både dagen og store deler av arbeidsgleden for mange.
Riktig girkasse i riktig bil synes å ha sterkere effekt enn alle vanlige rusmidler.
Skulle tro 90 prosent foretrekker manuell...
Følger man slike tråder på facebook et stykke nedover, skulle man godt kunne tro at 90 prosent av norske lastebilsjåfører mener manuelt betjent girspak med feste i gulvet er det beste.
Nå skal ikke vi falle i fellen for å diskutere temaet automatisering av girkasser - for der finnes det alle avskygninger fra 0 til 100 prosent. Og forbedringsprosessen startet jo allerede fra dagen etter lastebil nummer 1 i verden ble levert.
Men brekker vi det helt ned til basics - dvs. antall leverte biler i Norge 2020 som må gires for hånd og antall biler som girer selv - da har vi faktisk en fasit på hvor landet ligger.
Men faktisk leveranse viser... 2 prosent
I fjor var det 83 bilkjøpere som valgte bil med manuelt gir. Av en samlet flokk på 4051 leverte biler over 16 tonn. Det gir en andel på 2,05 prosent biler med manuelle kasser.
Det som er vel så interessant er imidlertid fordelingen mellom merkene - som ikke er jevnt fordelt i forhold til antall biler solgt.
Scania ligger nemlig enda mer suverent på topp i konkuransen om manuelle girkasser. De tar hele 60 prosent av alle manuell biler, totalt 50 stykker. Det ser også ut som om Scania har klart å fordele dette ut på nesten alle modeller, fra en P220 til en R730.
For det meste anleggsbiler?
Volvo har også fordelt det over utover flere modeller, men med klar overvekt på 540, og gjerne med fire aksler.
Vi må tro det i all hovedsak er anleggsbiler, for tilsvarende finner vi hos MAN og Mercedes med hhv 6 og 6 stykker TGS og Arocs. Også bilene fra Iveco, DAF og Renault ser ut til være anleggsbiler.
Og eierne? De kan antagelig utpekes på bakgrunn av digre venstrelegger og skranglete knær...
Tabellen fra OFV
Førstegangsregistrerte nye lastebiler i 2020, manuell girkasse, totalvekt over 16000 kg
Opphav og kilder: OFV