Palleløfter med mange forbedringer
Palleløfteren, eller den elektriske jekketrallen om du vil, blir produsert av kinesiske EP Equipment som Lindes eier Kion Group kjøpte seg inn i for tre år siden og samtidig inngikk et globalt samarbeid med.
Produktsjef Stig André Fridlund hos den norske Lindeimportøren Hesselberg Truck AS opplyser at den utgående modellen har vært svært populær de siste årene og at de nå har åpnet for bestilling av de nye. Selv om produktet har en svært gunstig pris poengterer han at Lindekvaliteten er godt ivaretatt.
Sterkere Lindepreg
Fridlund legger til at Linde nå har satt et enda sterkere preg på den nye generasjonen. Palleløftere benyttes i stor grad til lasting og lossing av lastebilskap og andre lastbærere og for å gjøre den enda bedre egnet til bruk i trange rom er chassislengden (L2) blitt redusert til 400 mm mens totalbredden (B1) er 620 mm. Totalvekten er oppgitt til 180 kilo.
Den har en løftekapasitet på 1.500 kilo og maksimal kjørehastighet er henholdsvis 5,5 og 5 km/t med og uten belastning.
I tillegg til bedre manøvrerbarhet fremhever Fridlund at styrearmen er blitt utviklet for å oppnå bedre ergonomi. Armene til operatøren er bedre beskyttet og bryterne for kjøreretning, krypkjøring, løft, horn og nødstopp er sentralt plassert. På sikkerhetssiden opplyser Linde også at det lave chassiset bidrar til at man ikke får føttene under trucken.
Et multifunksjons-display gir informasjon om driftstimer, vedlikeholdsbehov, batteristatus og feilkoder.
Driftstid på opptil tre timer
Mens den forrige generasjonen var utstyrt med et GEL-batteri kan nye MT15 utstyres med et 48 volts litium-ionbatteri på 20 eller 30 Ah som skal gi tilstrekkelig kraft i opptil tre timers drift. Det kan enten lades ved hjelp av den innebygde laderen eller enkelt løftes ut og byttes med et ferdigladet slik man lenge har kunnet gjøre med lillebroren MT12.
Opphav og kilder: Linde