Skrekkopplevelse: Frontruten imploderte i trafikken
FRONTRUTER SOM SPREKKER:
Helt ut av det blå sprakk frontruten foran Leif Erik Nordmo opp i en hvit dusj av glass. Det skjedde på motorvei under kjøring.
Heldigvis var det ingen andre på veien akkurat da. Heldigvis klarte Nordmo å stoppe og sikre bilen. Var det kritisk? Bildene taler for seg selv.
- Nei, dette var ikke steinsprut eller utvendig påvirkning, sier Leif Erik Nordmo (bildet) til Tungt.no. – Jeg var helt alene på veien akkurat da. Og filmen i den laminerte ruta ligger i midten. På utsiden er det ingen brudd, på innsiden fikk jeg glass over hele meg.
På motorveien i snødrev
Nordmo forklarer at frontruten ganske enkelt imploderte foran han. Han beskriver lyden akkurat som om du river opp en gammel T-skjortemed et smell.
- Jeg fikk glass over meg, og er heldig som ikke fikk det i øynene. Jeg har kutt i panna, og det lå til og med glass i køya da jeg støvsugde nettopp.
Hendelsen skjedd midt i verste snødrevet i går, rett ved Vassbotten grill på E18. Nordmo forteller at det skjedde svært brått, og at han da bare så vidt skimtet noe ute til høyre så han fikk manøvrert bilen ut av motorveien.
Scania med 170.000 km bak seg
Bilen Nordmo kjørte er en Next gen Scania R500 som ble førstegangsregistrert i oktober 2018, og som nå har rullet drøyt 170.000 km. Bilen tilhører Scania utleie. Nordmo har kjørt bilen i tre uker nå, i oppdrag for transportør.
- Hva skjedde videre?
- Jeg tok kontakt med oppdragsgiver, som igjen kontaktet Scania utleie. Så vi fikk bestilt berging og tur til glassmester, Ryds Bilglass i Skien. Der ble vi stående i fem timer - så da gikk jo den dagen.
- Hva sa glassfolket om dette?
- De skjønte ingenting, og mente det så ut som jeg hadde fått en elg i fronten. Men de kunne fortelle at ruten var skiftet tidligere også.
Akkurat det med bytte av frontrute er interessant. Norge er som kjent steinsprutens hjemland, og roser, sprekker og bytte av rute er noe de fleste av oss har vært borti. Frontruter til lastebiler og ikke minst busser er dyre greier, så det er vel nesten en milliardindustri.
Er Next Gen Scania ekstra utsatt?
Da Nordmo postet sin opplevelse på facebook i går, ble det temmelig tydelig gjennom kommentarfeltene at Next gen Scaniaer synes å være svært utsatt for sprekker og rutebytter. Flere spekulerer i at det kan skyldes en i overkant fleksibel hyttekonstruksjon fra Scania.
Men maken til denne opplevelsen har vi ikke hørt at andre har hatt – ennå.
- Hva er din teori, Nordmo?
- Jeg har egentlig ingen anelse. Jeg så også mange teorier på nett, men bilen hadde ikke varmetråder som det ble spurt om, og jeg hadde ikke mye varme på. Det eneste jeg i etterkant husker å ha lagt merke til var at det var pakket seg temmelig mye snø til venstre i ruta av vindusviskeren. Det kan jo ha skapt lokal temperaturspenning eller noe? En annen ting jeg la merke til var at også sideruten har en ørliten sprekk nede i hjørnet.
Ikke dekket av glassforsikring...
Kuriosa vil også ha det slik at denne ruten ikke dekkes av bilglassforsikring, siden det ikke er tegn til ytre skade. Regningen går altså til bileier Scania i dette tilfellet.
Tungt tok kontakt med Paal Skaate, avdelingsleder i Ryds Bilglass, som forteller at han har tenkt mye på dette siden i går.
- Jeg fikk ikke pratet så mye med sjåføren, men etter 42 år i bransjen har jeg aldri vært ute for noe som dette som ikke skyldes en ytre påkjenning. Jeg tror kanskje nå i ettertid, uten å vite, at han har fått noe tungt på ruten, snø eller sørpe eller iskladd, kanskje som har falt ned fra en lampe eller noe over veien. Jeg vet jo ikke, men det er den nærmeste teorien jeg har. Det var jo et guffent vær, og og lyden av en sånn kladd kan være det han har hørt uten å se det.
Hva tenker Scania?
Men hva vet Scania om dette? Har det skjedd tidligere? Registrere dere slike hendelser? Er det riktig at Next gen har uvanlig mange frontrutebytter? Hva tenker man om årsaken, kan det ha med konstruksjonen å gjøre?
Tungt har spurt kommunikasjonsdirektør John Lauvstad i Norsk Scania.
- En sånn hendelse, uten ytre påvirkning, har jeg ikke hørt om før. Det høres helt utrolig ut. Her er jeg tilbøyelig til å støtte teorien til Skaate, svarer Lauvstad.
- Sprekker i frontruten er imidlertid et emne vi følger tett opp. Det er i utgangspunktet to problemstillinger. Enten er det feil ved montering - og da kommer sprekkene gjerne ganske tidlig. Eller det er steinsprut, på våre som på andre merker. Her har jo industrien gjort mye opp gjennom årene, for vi skulle gjerne sett at frontruter generelt hadde hatt lenger levetid.
- Om man oppdager en sprekk, hva gjør man? Skynder seg til verksted?
- Kommer det i konflikt med krav til sikt må man selvfølgelig det. Men ellers er rådet å få det fikset ved neste planlagte verkstedsbesøk - eller ved en naturlig anledning. Dette er laminerte ruter med stor styrke.
Opphav og kilder: Lesertips til Tungt