Viktig for logistikken, Drammen havn krever mer sporkapasitet
– Vi arbeider med å styrke Drammen havn som et miljøvennlig gods-knutepunkt. De siste årene har vi sett en stor økning i containertrafikken på bane over havnen, sier assisterende havnedirektør Ivar Vannebo.
– Med en nylig vedtatt reguleringsplan for Holmen ligger det godt til rette for flere industrikunder i vår region til å benytte jernbanetransport, fortsetter Vannebo.
Havnen har nylig økt fra to ukentlige tog-avganger fra Holmen med containere til daglige containertog.
Må få snarlig avklaring
Vannebo mener imidlertid at det er helt avgjørende at det kommer en snarlig avklaring fra Jernbanedirektoratet og Bane NOR vedrørende videre utbygging av sporkapasitet på Holmen.
– Dette er ikke bare viktig for Drammen havn, men også for alle kundene våre som benytter jernbanen daglig i sin fremføring av gods.
Innstillingen fra Bane NOR ble sendt til Jernbanedirektoratet i fjor sommer, og det er mange store utbyggings-prosjekter som nå er i gang med bakgrunn i den nylig godkjente reguleringsplanen.
Vi opplever en stor økning i jernbanevolumene, og sammen har vi en unik mulighet til ytterligere å forsterke knutepunktet på Drammen havn og overføre store volumer fra sjø og vei til bane, understreker Vannebo.
AdBlue på toget
På Drammen Havn er det industrigiganten Yara som bruker togtransport aller mest i sin distribusjon. Selskapet er en verdensledende produsent av AdBlue og importen til Norge skjer via Drammen havn.
– Tidligere fraktet vi Air1 AdBlue utelukkende med tankbiler, men det er jo bare høl i huet å sende mange lastebiler med et miljøvennlig produkt i tett trafikk gjennom byene hvis man i stedet kan bruke tog. Og det jo er nettopp denne muligheten som gjør at vi benytter oss av Drammen havn, forklarer Edgar Borge, salgssjef for Air1 AdBlue i Yara.
Væsken blir først fraktet med tankskip fra Tyskland og Nederland til Drammen for så å fylles opp i en stor tank på havnen som rommer hele 5,5 millioner liter. Deretter blir væsken tappet over i ISO-tankcontainere som så fraktes noen hundre meter bort til containerterminalen på Holmen. Her laster Greencarrier produktet ombord på togene før godset fraktes videre med jernbane til Kristiansand, Stavanger, Bergen Trondheim, Mo i Rana og Narvik.
Den store tank på havnen rommer 5,5 millioner liter AdBlue. Fra den blir væsken tappet over i tank-containere som så fraktes bort til containerterminalen. Foto: Drammen havn
Trenger forutsigbarhet
Borge forteller at hele 45 prosent av fjorårets importerte mengde gikk direkte ut på bane og at Yara på den måten sparte veitrafikken for over 1.500 trailer-turer.
– Målet vårt er å øke bruken av tog ved Drammen havn også i årene som kommer, sier Borge, som samtidig er veldig tydelig på at de trenger mer forutsigbarhet fra Bane NOR sin side.
– Bane NOR må komme opp med kompenserende tiltak når de hvert år stenger ned godstrafikken på bane i Drammen. Det planlagte vedlikeholdet, hvor Lieråstunnelen stenger hver sommer i syv uker, er ikke holdbart for godstrafikk på bane, og her hjelper det ikke å kun sette opp «buss for tog» for persontrafikken, påpeker Borge.
Her er nok en AdBlue-tank plassert på containertoget ved Drammen havn. I fjor ble mer enn 1.500 containere med AdBlue fraktet på denne måten. Foto: Drammen havn
Opphav og kilder: Drammen havn