23948sdkhjf

Lastsikring: Større avstander krever mer transport av rundballer

Usikrede rundballer på 600-700 kilo er livsfarlige i trafikken.

RUNDBALLER OG SIKKERHET:

I artikkelen "40 tonn uten bremser: Norsk vogntog-sjåfør med feilrekord" fikk vi se et skrekkeksempel på frakt av rundballer. Tungt.no spurte sine lesere om tips rundt saken, og flere kunne opplyse om hvem vedkommende sjåfør er.

Tungt.no har forsøkt å få kontakt med sjåføren for å få versjonen til vedkommende, men det har vi ikke lykkes med. Vi har derimot fått på det rene at det ikke er snakk om en yrkessjåfør.

Flaue over yrkeskolleger

Isteden henvendte vi oss til Norsk Landbruksrådgiving og spør hva som egentlig gjøres for å bedre sikkerheten rundt transport av rundballer på norske veier.

- Denne konkrete saken er hverken representativ for landbruk- eller lastebilnæringen, og er ganske stygg, sier Jogeir Magnar Agjeld, prosjektleder maskinteknikk og presisjonslandbruk i Norsk Landbruksrådgiving (bildet).

- Jeg opplever at en stor andel av bøndene er bevisste på sikker frakt av rundballer, og blir veldig flaue når de ser folk som driter seg ut slik som dette eksempelet, sier Agjeld.

SKREKKEKSEMPEL: - Dette er noe av det mest alvorlige jeg har sett. Det meste med dette vogntoget er det noe galt med. Alt fra førerkort og kjøre og hviletid, til det tekniske og kjøring med uregistrert henger, sa seniorinspektør i Statens vegvesen Kent Heggeriset. Les hele saken her: 40 tonn uten bremser

Mer transport for landbruket i dag

Omtrent to tredjedeler av norsk landbruksareal er grovfor, og den dominerende metoden for å ta vare på og transportere dette er rundballer. Det er 15000 til 20000 bønder som håndterer rundballer i dag. Siden det blir stadig mer leiejord, blir det også større avstander og mer transport.

- Hvis vi går en del år tilbake så gikk det mye usikret transport av rundballer, men da var det i stor grad intertransport på gården. Strukturutviklingen i landbruket har ført til en veldig økning i leiejord, og dermed også en økning i transport på vei, sier Agjeld.

Nisje for seriøse transportører

Norsk Landbruksrådgivning informerer om hvordan rundballer skal transporteres på en sikker måte. Da snakker vi om alt fra bonden som kjører sine egne rundballer med eget utsyr, til at profesjonelle transportfirmaer frakter rundballer på lastebil.

- Det grunnleggende er at all last skal sikres, alltid. Gjøres ting riktig, fraktes rundballen like sikkert på en lastebil som på en traktor. Gjør du ting feil, er det ille uansett kjøretøy, sier Agjeld.

Han poengterer at dersom rundballene skal transporteres lenger enn bare helt nært fjøset, kan det være både lønnsomt og praktisk å leie egnet lastebiltransport.

- Jeg tror det er gode muligheter for flinke aktører som ønsker å se landbruket som en nisje. Det finnes i dag aktører som driver profesjonelt med frakt av rundballer, som ofte er en bedre løsning enn å gjøre det selv. Det er blant annet en del tømmerbiler som kjører rundballer, men det er viktig at man har et påbygg som er egnet til transport og sikring, som ikke gjør skade på ballene, sier Agjeld.

Han legger til at han opplever at de fleste tar sikkerhet rundt transport på alvor, men at det fortsatt er noen som tar snarveier eller ikke er helt bevisste på hva de bør og skal gjøre.

- Den nye generasjonen bønder har nok et mer profesjonelt forhold til lover og regler som en må følge, men det finnes uansett ingen unnskyldning for å ikke sikre all last som skal ut på norske veier, sier Agjeld.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.065