Fikk utførelsesentreprise på 97 millioner
Reinsvoll stasjon får universell utforming og arbeidet er viktig for at det i fremtiden skal kunne gå ett tog i timen på Gjøvikbanen.
Bane NOR sin prosjektleder på Reinsvoll stasjon, Hilde Gjellum, forteller at det var mange tilbydere og hard konkurranse om kontrakten.
– Jernbaneprosjekter er et satsingsområde i Peab Anlegg, og vi er veldig fornøyde med å vinne denne kontrakten, sier avdelingssjef John Landin i Peab Anlegg.
Kryssingsspor, plattform og ny gangbro
Reinsvoll stasjon blir en ny og moderne stasjon for framtiden. Peabs oppdrag omfatter å bygge et nesten 600 meter langt kryssingsspor, som gjør det mulig for to tog med doble togsett å passere hverandre på stasjonen.
Fakta oppgradering Reinsvoll stasjon
- Byggherre: Bane NOR
- Utførelsesentreprenør: Peab Anlegg
- Kontraktssum: 97 MNOK eks. mva.
- Oppstart: Mars 2021
- Ferdigstillelse: Mars 2022
– Jernbaneprosjekter er et satsingsområde i Peab Anlegg, og vi er veldig fornøyde med å vinne denne kontrakten, sier avdelingssjef John Landin i Peab Anlegg.
Peabs oppdrag
- Bygge kryssingsspor for 220 meter lange tog (doble togsett)
- Oppgradere eksisterende plattform
- Bygge ny plattform på vestsiden av eksisterende spor
- Bygge gangbru over sporet med universell utforming, trapper og heis
- Bygge nytt teknisk hus
- Gjøre stasjonen klar for innføring av det digitale signalsystemet ERTMS
- Oppgradere kontaktledningsanlegget
- Teleinstallasjoner ved stasjonsbygning kobles til det nye tekniske huset
Opphav og kilder: Pressemelding fra Peab