Peab oppgraderer Reinsvoll stasjon
Hilde Gjellum, Bane NORs prosjektleder på Reinsvoll stasjon, forteller at det var mange tilbydere og hard konkurranse om kontrakten.
– Peab Anlegg skåret solid på alle kriterier, som blant annet bemanning, prosjektledelse og selvsagt kostnad, sier Gjellum.
Kryssingsspor, plattform og ny gangbro
Reinsvoll stasjon blir en ny og moderne stasjon for framtiden. Peabs oppdrag omfatter å bygge et nesten 600 meter langt kryssingsspor, som gjør det mulig for to tog med doble togsett å passere hverandre på stasjonen.
Den eksisterende plattformen skal oppgraderes, og det bygges en ny plattform på vestsiden av eksisterende spor. For å kunne bevege seg trygt mellom plattformene blir det bygget en helt ny gangbru over sporet, med trapper og heis. Gangbrua skal bygges i limtre, stål og glass. Hele stasjonen blir universelt utformet og lett fremkommelig både for de som sitter i rullestol, har med seg vogn eller er blinde.
– Vi starter opp med planlegging og forarbeider nå, og går i gang med de fysiske arbeidene rett etter påske, forteller Stefan Elgh, prosjektleder i Peab Anlegg.
En stor del av jobben skal utføres med jernbanespor i drift.
– Det betyr at vi må legge ekstra ressurser på tidlig og detaljert planlegging, både med tanke på arbeidsoperasjoner og HMS, sier Morten Sjøli, distriktssjef i Peab Anlegg.
Ett tog i timen
Arbeidet som skal gjøres på og rundt Reinsvoll stasjon det neste halvannet året, er en del av en større satsing på Gjøvikbanen. Oppgraderinger langs hele banestrekningen gjør at det fra høsten 2022 blant annet blir mulig å kjøre ett persontog i timen mellom Oslo og Gjøvik.
Hele prosjektet skal være ferdig i løpet av mars 2022.
Opphav og kilder: Peab Anlegg