23948sdkhjf

Timetrekkerens nye R540: - Den mest fornuftige allroundbilen, sier Fjærvik

Og likevel - det er ikke spart på noe på den nye grombilen til Timetrekkeren i Oslo.

NYE BILER:
Da Timetrekkeren skulle bytte ut en eldre bil falt valget fort på Scania R540. Og med god grunn, i følge daglig leder Dan Inge Fjærvik.

- Scania R540 er den mest dieselgjerrige motoren uansett om vi snakker Volvo eller Scania. Vi har forsøkt alt, og dette er den mest fornuftige allroundbilen. Det er ikke V8 slik som mange Scania-folk vil ha, men det er et fornuftig bilvalg. Momentet til den motoren er helt ekstremt i forhold til alt annet, sier Fjærvik.

- Utrustningen på bilen er det jeg som har bestemt, og sjåføren Tor Erik Skjellhaug har også kommet med noen ønsker, sier Fjærvik.

Tung.no spør om det er Fjærvik selv som har bestemt innredningen, inkludert plysj. Vi får et kontant nei! Det innvendige er det sjåføren selv som står for.

- Det er Tor Erik som har valgt interiør. Dette er hans arbeidsplass, så han må velge noe han liker. Jeg er veldig opptatt av at sjåførene skal trives på jobben, og da er kontorplassen viktig, sier Fjærvik.

Han legger til at bilen brukes til transport av mat, frukt og medisiner på Østlandet.

Bilen er handlet gjennom Ståle Aas på Scania Furuset. Chassiet på bilen kommer fra Sverige, og bilen er bygget opp og delvis lakkert hos Stiholt i Danmark. Deretter gikk bilen til Karl Johan Buur i Danmark.

- Jeg må si at Karl Johan Buur i Danmark har gjort en flott jobb med alt det kosmetiske innvendig og lakkering, sier Fjærvik.

Interiøret i hytta har sjåfør Tor Erik Skjellhaug bestemt, og jammen ble det strøkent.

Komfort og sikkerhet

Bilen er spekket med det meste som er mulig å få. Blant annet parkeringskjøler, Onspot Rotogrip automatkjetting og eget kamera som ertatter vidvinkelspeilet.

- Vi har Onspot automatkjetting fra VBG på rundt ti biler, men nå synes vi Rotogrip er bedre.  Det skal være syv kjettinger på et vogntog, og Rotogrip teller som to. Dekk og kjettinger tuller vi ikke med, så der er vi topp utstyrt, sier Fjærvik.

Onspot Rotogrip sitter på begge innerhjulene på drivakselen. Det kommer ut to armer som legger seg ved hjulene, og kaster kjettinger under hjulene.

- Vi har montert solskjerm fra Hypro med integrerte lys. Vi valgte å ta bort vidvinkelspeilet, fordi med denne solskjermen blir ikke vidvinkelspeilet lovlig plassert. Vi erstattet det med et kamera og en ipad i bilen. Sjåføren har mye bedre sikt på hjørnet og rundt bilen med kamera enn med et vidvinkelspeil, sier Fjærvik.

Det er også montert ekstra lys i både fangeren og på taket. Fjærvik forteller at de kjører mer langt som i Sverige og over fjellene, og på grunn av varierende kjøreforhold er det greit å ha nok lys som kan brukes etter behov.

- Så ser det tøft ut også, legger han til.

I dag består flåten til Timetrekkeren av 23 biler, som er både Scania, Volvo og MAN.

- Bilparken vi har er ekstremt dyrt utstyrt, men jeg mener det er viktig at sjåførene har en god arbeidsplass. Vi har heldigvis ingen sykemeldinger, og det tror jeg er mye på grunn av at vi satser på kvalitet og komfort for våre sjåfører, sier Fjærvik.

Opphav og kilder: Tungt

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125