23948sdkhjf

Elektrisk lastebil fra Russland - til Norge?

Distribusjonsbilen med 9 tonn nyttelast skal selges også i utvalgte markeder utenfor Russland

TUNGT OG FOSSILFRITT:

Også russerne vil ha sin del av det elektriske markedet for lastebiler og busser. Selskapet Drive Electro er da også med sitt engelskspråklige navn tilsynelatende internasjonalt orientert.

Drive Electro skal blant annet være leverandør av drivlinjer til Kamaz, og har ifølge italienske Sustainable Bus selv uttalt at de har levert batteriene til 400 elektriske busser i Moskva.

110 km/t toppfart

Men Drive Electro satser også på egne produkter, og bilen på bildet ble lansert i Moskva i fjor september. Nå skal planen være å sette den i serieproduksjon i år, og det opplyses om en årlig produksjonskapasitet på 1000 slike lastebiler.

Bilen er angitt med en toppfart på 110 km/t (!), 200 km rekkevidde og 9 tonn nyttelast. Det er høyste uklart om det gjelder for alle faktorene samtidig - som pt er ganske usansynlig.

20 minutter ladetid

Batteriene skal være av såkalt LTO-type, som er hurtigladende. Ladetid på 6 til 20 minutter er angitt.

Matvarekjeden har Magnit har den første prototypen i drift, og skal etter planen ta de neste 200 produserte bilene også.

Kanskje til Norge?

Men det spekuleres også eksport til utvalgte land utenfor Russland.

Så er det litt spennende om Norge kan tenkes å stå på den listen av land. Store norske flåteeiere i en del sektorer synes jo å ha umettlig appetitt på alle nye drivlinjer.

Opphav og kilder: nettstedene eurotransport, sustainable bus, electrive mfl

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.074