Scania 25,25 biltransport: - Blir dette fremtiden for oss?
NYBIL:
Denne er det ikke så mange av i Norge. En ny 25,25 meter Scania R580B4X2 med ettermontert pusheraksel som trekker en toakslet dolly og toakslet tilhenger. Spesialbygget for bilfrakt.
Daglig leder ved Autologistikk AS, Hallvard Aas, var selv og hentet nybilen i Østerrike.
- Dette er det første modulvogntoget vi har kjøpt oss, og vi er veldig spent på om dette blir noe å satse på fremover, sier Aas.
Venter spent på 1. april
Bakgrunnen for at det ble et modulvogntog nå er at Statens vegvesen i desember i fjor åpnet for modulvogntog på de fleste riksvegstrekningene som er tillatt for 24 meter tømmervogntog.
- Bilen ble bestilt i fjor sommer. På grunn av korona, og at dette er et stort og avansert påbygg, har det tatt tid før det ble ferdig, sier Aas.
Autologistikk ser på modulvogntoget som en test, og erkjenner at det er både fordeler og utfordringer ved et slikt stort kjøretøy.
- Det er naturligvis fremkommeligheten som er den største utfordringen, særlig på vinterføre, ved parkering og snuing. Bilen har også en del fordeler på lange distanser da den får med seg opp til to biler mer enn de vanlige lastebilene som vi bruker, sier Aas.
Normalt frakter Autologistikk åtte til ni biler, men på et modulvogntog får de plass til ti til elleve. Det gir en effekt i reduserte kostnader, men også mindre utslipp. Strekninger som Drammen-Kristiansand-Stavanger er godt egnet til denne bilen, samt fra Malmö-Drammen.
- Vi har også kjørt strekningen Drammen-Trondheim, men der har vinteren vært utfordrende særlig etter Tynset og ved Hjerkinn, sier Aas.
Nå venter Aas spent på nye veglister som kommer 1. april, for å se om det åpner seg flere muligheter for bruk av modulvogntog.
- Vi venter spent på nye veglister, for det er begrensninger i dag på hvor vi kan kjøre for å levere med et modulvogntog. I Sørlandsparken Kristiansand og hos noen forhandlere i Trondheim får vi levert, og vi får naturligvis hentet biler i Sveige for der er det vanlig med slike vogntog. Men det er først når de nye veglistene kommer at vi forhåpentligvis får utnyttet dette vogntoget til sitt fulle og testet det skikkelig ut, sier Aas.
Scania 540 eller 580
Da Aas skulle velge ny bil, bestemte han seg for en 580 med V8.
- Valget stod mellom en 540 eller en 580 med V8 for å få mer moment. På de fleste transportene våre ligger vekten rundt 45 tonn. Vi har en snittvekt på rundt 42 tonn, og da er en 580 det beste valget. Går vi høyere opp så blir også forbruket for høyt, sier Aas.
Neste gang han skal kjøpe bil blir det nok en 540, for da kan de få en lavere hytte på bilen. Det betyr mye.
- Vi driver en form for volumtransport hvor vi blant annet laster en bil oppe på taket. Da er vi avhengig av at taket på hytta ikke er for høyt. Scania leverer ikke 580-hester i G-klassen, kun i R-klassen. Da blir hyttetaket høyere, og vi får ikke utnyttet lastekapasiteten på taket slik vi vil. På 540 får vi lavere tak, og den lastekapasiteten vi ønsker, sier Aas.
Spesialbygget i Østerrike
Når Aas bestiller ny bil så bruker han Scania Borgeskogen. Fra Scania-fabrikken gikk denne til østerrike for ettermonteringer og påbygg. Blant annet er det påmontert en pusheraksel, da bilen i utgangspunktet kun hadde to aksler.
- Pusheraksel er akselen som sitter foran drivakselen, og den er ettermontert av Kässbohrer i Østerrike på vegne av nederlandske Estepe. Pusherakselen litt mindre hjul slik at den skal passe inn uten å stjele høyde. Hadde vi brukt en vanlig push eller boggie ville det ikke ha passet med påbygget, og vi ville fått høyere last. Alt dette er tilpasninger som gjøres fordi denne bilen er en volumlaster, sier Aas.
Estepe står for takkutt og pusherakselen, en jobb som blir utført av Kässbohrer. Sistnevnte bygger også påbygget, dolly og hengeren.
- På denne bilen er det Arturas Vygontas som er sjåfør. Han er svært dyktig på biltransport, med lang fartstid og erfaring på å laste kompliserte lass. Arturas var selv i Østerrike og hentet hele settet, og kjørte det til Scania i Borgeskogen. Der ble den registrert, og det ble blant annet ettermontert Onspot kjettinger og kjettingkroker, sier Aas.
Hele påbygget hvor bilene lastes kan styres med fjernkontroll. På den måten har sjåføren god oversikt og kontroll.
- Vi har så langt hatt få problemer med denne bilen, men den er store og mindre smidig enn de vanlige bilene på 19 meter, sier Aas.
Det er sjåføren som kjører og laster på bilene og som er ansvarlig for lastingen. Det er et langt opplæringsprogram før sjåførene får slippe ut i trafikken med disse transportene.
Axess Logistics er Norges største biltransportør
Axess Logistics er nordens ledene konsern på biltransport. Hovedkontoret ligger i Gøteborg, men i Norge så er hovedbasen i Drammen. Axess Logistics har rundt 60 % av all nybiltransport i landet.
Hallvard Aas er Daglig leder i Autologistikk AS
Eva Sundberg er daglig leder i Axess Logistics AS