Ny fastbomserie: Seks modeller med Steg V-motor
I alle fall om vi skal tro Nils Ivar Reiten, salgssjef i Correct Maskin. På tomta i Hof viser han frem den første, en Magni TH 5,5.15 som kan oversettes til 5,5 tonns løfteevne og 15 meters løftehøyde.
Den har 55 kilowatts Deutz Euro 5 motor uten AdBlue, men maskinene som kommer utover vil være Premium-modellene som har 75 kW-effekt og mer utstyr som standard.
Positivt marked
Det er høy etterspørsel hos fabrikken i Italia og maskiner som bestilles nå kommer i mai-juni, forklarer han. Derfor har Correct Maskin AS inne bestillinger med jevn levering utover våren.
- Nå er det mye forespørsler og folk skal ha steg V, sikkerhetsutstyr og spesialløsninger.
De har solgt flere maskiner til sluttbruker med spesialløsninger det siste året, mot normalt som er utleieselskapene. Bestselgeren i 2020 ble Magni RTH 6.25, nå merker han stor interesse på fastbommaskinene som er på vei inn.
- Om pandemien roer seg tror vi på et år tilnærmet likt det forrige, kommenterer han.
Utstyr og løfteevne
Med støttebeina ute løfter den 1800 kilo på 10,5 meters høyde og man kan hjulkjøre med fire tonn på gaflene helt inne. Alle har 4WD, 350-bars loadsensing hydraulikk, Deutz steg V-motor, samme sikkerhetssystem som RTH-serien og levelsensorer. Det er også tre forskjellige styresystemer, frontstyring, firehjulsstyring og krabbestyring. Telematikksystemet My Magni har sporing, feilkoding og canbus-data tilgjengelig for både fører og eier.
- Det er en fordel med åpen CAN-data, da kan vi løse en rekke ting over telefon istedet for å måtte kjøre ut, forklarer han.
Magnis TH-serie:
Magni TH 5.8
Magni TH 6.10
Magni TH 5,5.15
Magni TH 5,5.19
Magni TH 5,5.24 (100 kW)
Magni TH 6.20 (100 kW)
Anti-veltepetter
Fastbommaskinene overholder samme stanard som RTH-serien, det vil si at de er godkjent for hengende last ift standard EN13000 (hydraulisk kran). HMS-messig har den samme tilt-indikator som rundtomsving-serien (RTH-serien) og anti-roll-over funksjon som begrenser maskinens funksjoner til å kun ta inn og ned lasten for å komme innenfor marginene igjen. Fører kan også vinkle understellet til sidene, for å rette opp maskinen om man kjører i helling. Maskinen tillater ikke maskinen å justere feil, slik at man forverrer situasjonen.