Drammen havn har plassproblemer
LOGISTIKKUTFORDRING:
Drammen havn har for tiden store plassproblemer på grunn av en sterk økning i bil-importen. En av årsakene er trolig at elbil-etterspørselen har tatt seg kraftig opp igjen etter et fall på nyåret.
Drammen havn tar imot nærmere 70 prosent av alle biler som kommer til landet. Selv i kriseåret 2020 var det stor nybil-aktivitet med hele 98.882 lossede biler.
Og i disse dager er det skikkelig «bil-bonanza» i elvebyen der gamle import-rekorder står for fall. I løpet av de siste månedene har det kommet inn så mye biler til havna at det hoper seg opp på kai-området, og man har blitt tvunget til å «ommøblere» for å få plass til alle el-bilene.
– Elbil-salget er i ferd med å ta seg kraftig opp igjen i mars. Det er nok noe av det man merker effekten av akkurat nå på Drammen havn, sier Christina Bu i Elbilforeningen. Hun regner med at denne utviklingen bare vil forsterke seg.
Havnedirektør Einar Olsen ved Drammen havn bekrefter at bil-rekordene nå står for fall ved havna.
– I løpet av de tre siste månedene i 2020 var det over 37.000 nye biler som kom inn til Drammen havn. Samlet sett vil vi da nærme oss 70.000 nye biler på et halvt år, noe som er «all time high», opplyser havnedirektør Einar Olsen som vedgår at ulempen er at det medfører store plassproblemer.
– Vi er tvunget til å stable bilene så tett som mulig samt plassere et stort antall biler på områder som vi strengt tatt trenger til annen drift. I tillegg så må vi leie plass på arealer utenfor havna. Dette bekrefter jo bare at det er et prekært behov for mer arealer på Drammen havn og at det haster med å få satt i gang med utvidelsene nå som ny reguleringsplan er godkjent.
Det dreier seg om nye kaier, logistikkvarehus, parkeringshus, administrasjonsbygg og ikke minst økt jernbanekapasitet på Holmen.
Opphav og kilder: pressemelding fra Drammen havn