PostNord investerer én milliard – tredobler kapasiteten
Veksten i netthandelen har snudd opp ned på logistikkmarkedet: Fra å frakte store kvanta mellom bedrifter er hovedoppgaven i dag å frakte varer fra netthandelsbedrifter til forbrukerne,
Netthandelen har økt jevnt og trutt i ti år, men under covid-19 skjedde det et sprang: Pakkevolumet økte med 40 prosent over natten og veksten er blitt liggende på det nivået under pandemien. PostNord tror veksten i netthandelen vil fortsette på et høyt nivå etter at pandemien er over, skriver selskapet i en pressemelding.
– PostNord skal investere for å kunne møte nordmenns nye digitale vaner, slik at pakkene skal komme raskt, trygt og mest mulig miljøvennlig frem, sier Robin Olsen, adm. direktør i PostNord Norge. Foto: PostNord
Etablerer ny terminal i Hanekleiva
Den viktigste forutsetningen for å klare veksten og konkurransen med andre aktører er å kunne sortere pakker på en effektiv måte. Derfor investerer PostNord Norge nå i sorteringsanlegg i Bergen, Drammen, Trondheim og Langhus. Dette vil medføre at den totale sorteringskapasiteten vil ligge på cirka 550.000 pakker i døgnet i 2024, noe som er nesten en tredobling fra 2020.
– Hovedmengden av pakker kommer inn til Oslo med båt eller trailere. Derfor er det viktig å ha stor sorteringskapasitet rundt Oslo, påpeker Olsen.
Kapasiteten deres på PostNords Alfaset-terminal i Oslo er sprengt, og derfor utvides nå Langhus fra å være en mellomstor terminal med en kapasitet på cirka 50.000 pakker i døgnet til å bli en stor terminal som kan håndtere 150.000 pakker i døgnet. I tillegg bygger PostNord nå en helt ny terminal i Hanekleiva syd for Drammen som også vil kunne sortere 150 000 pakker i døgnet.
Øker kapasiteten i Trondheim og bygger nytt utenfor Bergen
Pakker som skal til Midt- og Nord-Norge skal kjøres rett til Trondheim der PostNords terminal nå utvides til å kunne sortere 100.000 pakker i døgnet.
I Bergen må PostNord flytte fra terminalen de lenge har hatt i sentrum av byen og etablerer seg nå i Lyseparken i Os lenger sør. Den nye terminalen der vil få en kapasitet på 50.000 pakker i døgnet og skal stå ferdig i løpet av ett år.
Beslutningen om å flytte fra Nygårdstangen i sentrum av Bergen kom etter at Bane NOR sa opp leiekontrakten for å frigjøre plass til en effektivisering av jernbaneterminalen. Etter å ha utredet ulike alternativ vedtok PostNord først å bygge den nye terminalen på Kokstad ved Bergen lufthavn Flesland, men risiko for forsinkelser på grunn av reguleringsspørsmål og mye grunnarbeid gjorde at styret i februar valgte å bygge i Lyseparken i Os.
Opphav og kilder: PostNord