Retro: EF-kommisjonen hadde vedtatt felles transportpolitikk
JUNI 1993:
EF-kommisjonen hadde vedtatt en rapport fra transportkommisær Karel van Miert om EFs fremtidige felles transportpolitikk.
I rapporten ble det listet en rekke nødvendige tiltak for å sikre at person- og godstransporten i EF kunne utføres på gunstigste måte – uten at sikkerheten ble satt i fare, at miljøet ble skadelidende og at de gjeldende EF-reglene på det sosiale området ble underminert.
Rapporten trakk blant annet frem at godstransporten på vei var blitt fordoblet i perioden 1970 til 1990, og dens andel av godstransporten mellom EF-landene hadde steget fra 50 til 70 prosent.
Rapporten påpekte også den stigende forurensingen, der CO2-utslippene fra motorkjøretøyer hadde økt med hele 76 prosent fra 1971 til 1989. Det var forventet at drivstofforbruket ville stige ytterligere med 25 prosent frem til årtusenskiftet.
Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 5-1993:
Blikkvalseverk med 360 kvalitetssjefer
Med sine 360 ansatte var NB Steel (tidligere Norsk Blikkvalseverk) en av Bergens viktigste arbeidsplasser. Selskapet hadde som klart mål å bli best i verden innen sitt produktområde i 1995 og satset tungt på et velutviklet og desentralisert system for kvalitetsstyring.
– Vi vil være den beste produsenten i verden av klokkeglødet fortinnet blikk om to år, fastslo fabrikksjef Edvard Stendal. Han la til at bedriften hadde 360 kvalitetssjefer, hvilket ville si at alle produksjonsmedarbeidere hadde ansvaret for kvaliteten. Selskapet hadde også kommet godt i gang med utvikling av effektive logistikksystemer.
Men det holdt dessverre ikke. Da indiske Tata Steel overtok som eier i 2007 tok det bare ett år før virksomheten på Laksevåg ble lagt ned. I dag er det Simonsviken Næringspark som holder til her.
Toyotas nye 3-hjulinger
5FBE var benevnelsen på en ny serie med elektriske 3-hjulinger fra Toyota. Den ble levert i fire størrelser fra 1 til 1,8 tonn, og for å øke stabiliteten ved løft i store høyder var de to tyngste utstyrt med doble styrehjul.
– Felles for alle modellene er god manøvreringsevne og at de snur på 5-øringen, uttalte salgssjef Jan Høgli. Han la til at de nye 3-hjulingen benyttet samme fremtidsrettede teknologi som Toyotas 4-hjulinger.
Opphav og kilder: Logistikk & Ledelse nr. 5-1993