Retro: Vellykket hopp over Skagerak
AUGUST 1993:
Kenguruer er kjent for både å være snille, raske og ta godt vare på sine avkom.
Da det danske og kenguru-profilerte selskapet Pakke-Trans valgte å etablere seg i Norge i 1990 var det med tro på å gjøre et dypt innhugg i det norske pakkemarkedet. De rimelige dør til dør-forsendelsene satte fart i både markedet og konkurrentene som på rekordtid gjorde sine pakkeopplegg langt mer kundevennlige.
Tre år senere var sjefen for Pakke-Trans i Norge, Henrik Holm, godt fornøyd med fremgangen her i landet.
I motsetning til Tollpost og Linjegods, hadde den tredje store aktøren i Norge, Nor-Cargo, valgt å ikke satse på pakker i egen regi, men i stedet innledet et samarbeid med Pakke-Trans. Det hele endte med at Nor-Cargo kjøpte hele Pakke-Trans i 1995 – før Nor-Cargo selv ble kjøpt av Posten i 2004.
Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 6/7-1993:
Sterke detaljister – grossistenes mareritt
I 1993 var det frittstående grossister som dominerte dagligvarebransjen. Deres mareritt var at detaljistene utviklet seg til store enheter som integrerte bakover og tok over hele grossistleddet. Det ville også være negativt for leverandørene som ville få svekket forhandlingsstyrken.
På fagseminaret «Logistikkstrategi for 90-årene» som ble arrangert av Handelshøyskolen BI ble det svenske dagligvaremarkedet trukket frem som et eksempel. Dette ble betjent av bare tre aktører, hvorav den største alene hadde 35 prosent markedsandel. Disse hadde et så sterkt grep om leverandørene at det nærmest var umulig for inntrengere å etablere seg på markedet. For konsumentene var resultatet relativt høye priser. Høres det kjent ut?
Munck-leveranser til Tyskland
Allerede i 1961 hadde bergensfirmaet Sverre Munck utviklet kranløsninger for automatiske lagre og var lenge en betydelig leverandør av slike world wide. I 1993 ble selskapets divisjon for lagerteknikk skilt ut i Munck Automation som blant annet bestod av Munck Autech. I august dette året kunne vil melde at selskapet hadde fått ordre om leveranse av to nye høylagre i Tyskland, til henholdsvis Moderne Bauelemente og Schoeller Textil.
I 1998 ble Munck Autech overtatt av Swisslog og selskapet skiftet navn til Digitron-Munck og senere til Swisslog.
Opphav og kilder: Logistikk & Ledelse nr. 6/7-1993