Retro: Landsdekkende i egen regi
AUGUST 1993:
Transportsentralen Oslo hadde i 20 år drevet en avdeling med navnet Samordnet Varedistribusjon.
De første årene var dekningsområdet Oslo by, men etter hvert som at stadig større deler av industrien flyttet ut til tilliggende kommuner, fulgte sentralen med. Det ble lenge ført forhandlinger med Linjegods om et samarbeid for den delen av landet som sentralen ikke dekket selv, men etter at det ble klarlagt at det ikke ble noe av samarbeidstanken satset sentralen fullt i egen regi.
Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 6/7-1993:
MSP for fremtiden
Dovre Informasjonssystemer var en relativt ny aktør i markedet for MA/logistikksystemer. Selskapet hadde tidligere vært engasjert i offshorerelatert virksomhet, men gikk i 1993 inn på det landbaserte markedet med både stor tyngde og med en sterk tro på at de ville komme et hestehode foran konkurrentene allerede fra starten av.
Den nye programvarepakken var blitt utviklet i Windows og ble lansert under navnet RainBow og bestod til å begynne med en modul for material og produksjonsstyring (MPS), men skulle i løpet av et år bli utvidet med en modul for Logistikk. Tre år senere ble Visma dannet gjennom en fusjon mellom Multisoft, Spectec og Dovre Informasjonssystemer.
Suksess med spesialisering
I 1990 så Volvo åpenbare fordeler med å få spesialiserte forhandlere på henholdsvis lastebil/buss og personbil. Ifølge adm. direktør Olav Leirhol i Volvo Lastebiler og Busser Norge hadde de fått mange bevis på at dette var en riktig satsing.
I 1993 dekket ti spesialiserte lastebil- og bussforhandlere over 75 prosent av det norske markedet.
Bilco Last & Buss, med nytilsatt leder Truls Stellander, dekket de nordligste delene av Nordland i tillegg til hele Troms og Finnmark. Tre år senere var imidlertid avtalen med Volvo avviklet.
Opphav og kilder: Logistikk & Ledelse nr. 6/7-1993