Retro: Ny Combo med stort varerom
DESEMBER 1993: Opels andre generasjon Combo var basert på Corsa og hadde et vesentlig høyere sikkerhetsnivå og bedre komfort enn forgjengeren som var bygget på Kadett.
Varerommet på 3,1 kbm var blant de største i segmentet. Den ble tilbudt med en 1,4-liters bensinmotor eller en 1,7-liters diesel som begge hadde en effekt på 60 hk.
I dag er det femte generasjon Combo er på markedet. Den ble lansert i 2018 som trilling av Peugeot Partner og Citroën Berlingo. Den kan leveres med et varerom på 4,4 kbm og tilbys både med dieselmotorer på opptil 150 hk og med elektrisk drift.
Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 11/12-1993:
Effektiv bilproduksjon i Sunderland
Bilprodusentene er ekstremt gode når det gjelder Just-in-time-leveranser og Nissanfabrikken i Sunderland var intet mindre enn en trendsetter blant de aller beste.
For å imøtekomme nye krav om hyppige leveranser rett på montasjelinjen hadde seks underleverandører etablert seg innenfor en radius av fem kilometer fra bilfabrikken og tilsammen leverte de 20.000 komponenter daglig fordelt på 460 leveranser.
Gjennom dette leverandørpartnerskapet hadde Nissan fått redusert ledetiden til bare 42 minutter. En av underleverandørene var franske Sommer-Allibert som leverte tepper og andre interiørdetaljer 120 ganger per dag.
Resultatet for Nissan var at gjennomsnittlig lagerbeholdning var blitt redusert til 1,6 dager. Det var en femtepart av hva den nest beste bilprodusenten klarte, mens snittet på lå 20 dager. Målsettingen var å få beholdningen ned til bare én dag.
Den gang fru Fortuna smilte
I mars 2018 ble det brått slutt, men i 1993 var det fortsatt lutter glede i Fortuna Truckservice.
20 år tidligere hadde Sandor Horvath sluttet i Jungheinrich og startet opp service og salg av brukte trucker i egen regi. Etter hvert ble det også salg av nye trucker, først Peg og Fiat før salget for alvor tok seg opp med Hysteragenturet som ble overtatt av Aspelin-Stormbull i 1984. Selskapet var også en stor leverandør av reservedeler til de fleste truckmerker. På bildet ser vi Sandor Horvath jr. (t.v.) og markedssjef Tore Tømmerås forbindelse med at Hyster lanserte nye 2- til 3-tonnere.
Opphav og kilder: Logistikk & Ledelse nr. 11/12-1993